BARN502 Barnesykepleie, grunnlagstenkning og fagutvikling
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet vektlegger integrering mellom teoretisk og praktisk kunnskap innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.
I emnet skal studentene utvikle ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert og tilegne seg kunnskap om relevant forskning og hvordan integrere denne i praksis. Studenten tar utgangspunkt i kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien . Studenten skal etter å ha arbeidet med klinisk audit kunne prinsippene for å dokumentere, evaluere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre helsetjenesten til barn. Studenten velger ut et aktuelt tema fra sykepleiefaglige emner i emnet Medisinsk og naturvitenskaplige kunnskap BARN501. Dette gjøres sammen med lærer og praksisfeltet for å få det beste utgangspunkt for å arbeide kunnskapsbasert.
Emnet vektlegger integrering mellom teoretisk og praktisk kunnskap innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområde.
Emnet legger vekt på å utvikle ferdigheter i å arbeide kunnskapsbasert og tilegne seg kunnskap om relevant forskning og hvordan integrere denne i praksis. Emnet tar utgangspunkt i kunnskap om og forståelse for opplevelser, reaksjoner og mestringsstrategier hos barnet og familien . Sentralt i emnet er arbeidet med klinisk audit og kunne prinsippene for å dokumentere, evaluere, kvalitetsutvikle og kvalitetssikre helsetjenesten til barn.
Innhold:
- Kunnskapsbasert praksis, metoder for fagutvikling og anvendelse av forskningsresultater i klinisk praksis
- Klinisk audit
- Stadier i forskningsprosessen
- Kvantitative - og kvalitative forskningsdesign og metoder
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har avansert kunnskap om fagområdets vitenskapelige metoder og de faktorer som har betydning for utvikling av kunnskap innen barnesykepleie.
- har kunnskap om ulike vitenskapsteoretiske tradisjoner
- kan anvende ulike forskningsdesign- og metoder og vurderer hvilke forskningsspørsmål de er egnet til å svare på
- har innsikt i ulike kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger
- har innsikt i ulike analyser for kvalitative og kvantitative forskningstilnærminger
Ferdigheter:
Studenten...
- kan kritisk vurdere vitenskapelige artikler med ulike forskningsdesign
- kan skrive et abstrakt
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan kritisk vurdere bidrag fra ulike kilder for å være i stand til å foreta beslutninger i klinisk barnesykepleie
- kan reflektere kritisk over forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie
- kan omforme en problemstilling i klinisk praksis til et forskningsspørsmål
Krav til forkunnskaper
Studierett på Master i klinisk sykepleie - barnesykepleie
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Studiegruppe
- Praksisstudier
- Selvstudie
- Presentasjon i seminar - Klinisk audit prosjekt presenteres for praksisfeltet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- 3 ukers praksisstudier. Fravær ut over 10 % må tas igjen.
- Kritisk vurdering av artikkel som er et individuelt arbeid og har et omfang på 1500 -2000 ord.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i det påfølgende semesteret etter godkjenningen.
Vurderingsform
Eksamen:
Del 1 av eksamen består av innlevering av prosjektplan for klinisk audit, 1500 - 2000 ord
Del 2 Seminar med muntlig presentasjon av klinisk audit prosjekt
Vurderingsuttrykk Bestått/ikke bestått
Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for at emnet skal registreres som bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler