BER102 Aktivitet og deltakelse som menneskelig behov
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Studentene blir kjent med tenkningen som ligger til grunn for utøvelse av ergoterapifaget. Hovedfokus er på menneskets forutsetning for å være i aktivitet. Emnet er bygget opp rundt arenaene hjem, arbeid/skole og fritid, der mennesker kan møte aktivitetsutfordringer. Ergoterapeuter må kjenne til sentrale og dominerende aktiviteter innen ulike arenaer og livsfaser. Emne tar for seg undervisning om kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, aktivitetsanalyse, Model of Human Occupation (MOHO) med tilhørende arbeidsmodell, biomekanisk begrepsmodell, utvalgte kartleggingsredskaper, aktuelle tekniske hjelpemidler, universell utforming, brukermedvirkning, tverrprofesjonelt samarbeid, helsevesenets oppbygging og struktur, aktuelt lovverk og politiske føringer, anatomi, fysiologi, stadier i barnets utvikling, barn og lek, etikk, kommunikasjon, samhandling, instruksjon/pedagogikk, sosiologi, observasjon, tolkning, reumatiske lidelser, bolig og kunnskapsbasert praksis (KBP).
Simulerings- og ferdighetstrening: Observasjon og intervju, kartlegging i MoHO, aktivitetsgjennomføring med barn, simulering av funksjonsnedsettelse, hverdagsaktiviteter for mennesker med revmatisk lidelse og aktivitetsanalyse.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi: paradigme, begrepsmodeller og relatert viten
- har kjennskap til hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesker, aktiviteter og omgivelser og hvordan dette påvirker menneskets helse og livskvalitet
- kan gjøre rede for trinnene i aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
- har forståelse for ergoterapeutens rolle og profesjonsutøvelse innen ulike sektorer
- Har kunnskap om kunnskapsbasert praksis sin historie og egenart
- har kunnskap om betydningen av å reflektere over egen praksis
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske aktivitetsanalyser for å tilrettelegge for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
- kan anvende kunnskap fra psykologi, anatomi og fysiologi i arbeid med aktivitetsanalyse
- kan benytte ulike kartleggings- og datainnsamlings-redskaper
- kan anvende studentaktive læringsformer
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan formidle ergoterapi og annet sentralt fagstoff både skriftlig og muntlig
- har kjennskap til planlegging og refleksjon over ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen ulike arbeidsområder
- er klar over betydningen av samarbeid med brukere og andre fagpersoner
- er klar over egne læringsmål og arbeide selvstendig for å nå disse
Krav til forkunnskaper
Studierett på bachelor i ergoterapi ved HVL.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, basisgrupper, seminarer, ferdighetstreninger og egenstudier
Introduksjonspraksis (obligatorisk) I en uke følger studentene en ergoterapeut i hans/hennes arbeidsdag i tre av fem dager (normal arbeidsdag, minimum 20 timer). Politiattest må være levert.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:
- Obligatorisk tilstedeværelse. Godkjent tilstedeværelse på 80% ved obligatorisk undervisning og veiledning. Gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, veiledning og studiediskusjon er obligatorisk undervisning. Noen forelesninger kan være obligatoriske, dersom de omhandler kunnskap som er vanskelig for studentene å tilegne på egenhånd.
- Egen aktivitetshistorie. Studentene skal skrive sin egen aktivitetshistorie. 1500 ord +/- 10%
- Studentene skal velge, presentere og skrive en akademisk logg om en aktivitet, som skal utvikles og gjennomføres i løpet av 10 uker i høstsemesteret. Loggen må være tilgjengelig for medstudenter og lærere.
- Erfaringssutstilling: Studentene presenterer gruppevis høstens aktiviteter på en utstilling for hverandre, andre studenter, lærere og gjester.
- Innleveringstidspunkt av obligatoriske arbeidskrav i henhold til spesifisering i oppgaveteksten
Vurderingsform
Eksamen
Individuell, skriftlig hjemmeoppgave 2000 ord +/- 10% med fokus på aktivitet og deltakelse som menneskelig behov: aktivitet og aktivitetsanalyse. Eksamensbesvarelsen med vedlegg leveres elektronisk i ett samlet dokument.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ny eksamen leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse. Eksamensbesvarelsen med vedlegg leveres elektronisk i ett samlet dokument.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen begrensninger
Mer om hjelpemidler