Hopp til innhald

BER112 Aktivitet og deltakelse som mulighet og mål

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi, MOHO, Canadian Model of Occupational Therapy and Engagement (CMOP-E), aktivitetsvitenskap, ergoterapeutiske arbeidsprosesser; kartlegging og tiltak, ergoterapiens historie og utvikling, aktivitetsanalyse, aktuelt lovverk og politiske føringer, psykologi, anatomi, fysiologi, velferdsteknologi, brukermedvirkning, bevegelsesaktiviteter, pedagogisk teori og kommunikasjon, psykisk helsearbeid, hjerneslag, kognitiv svikt, eldres helse, arbeid, ergonomi, psykisk utviklingshemming og miljøterapi.

Simulerings- og ferdighetstrening: Hjerneslag og eldre, kjøkkenobservasjon og kartlegging, Canadian Occupational performans Measure (COPM), bevegelsesaktiviteter, ergonomi , forflytningsteknikk og førstehjelp.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan gjøre rede for kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi og beskrive ulike aktivitetssituasjoner i lys av dette
  • kan gjøre rede for hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom mennesket, aktivitet og miljø
  • kan gjøre rede for trinnene i aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser
  • har kunnskap om ergoterapiens historie, utvikling, egenart og plass i samfunnet
  • Har kunnskap om modellen og definisjon av kunnskapsbasert praksis. Kjenner til trinnene i KBP
  • har kjennskap til ulike forskningsmetoder og forskningsdesign knyttet til ergoterapeuters yrkesidentitet og profesjonsutøvelse
  • kan referere til norsk helse- og velferdstjeneste samt forvaltningsnivåer, aktuelt lovverk, beslutningsstrukturer og relevante politiske føringer

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan beherske aktivitetsanalyser for å legge til rette for å fremme individets mestring av hverdagslige aktiviteter
  • har prøvd ulike kartleggings- og datainnsamlingsverktøy
  • kan formidle og dokumentere ergoterapifaglig kompetanse og tiltak gjennom skriftlige, muntlige og andre relevante kommunikasjonsformer
  • kan beherske studentaktive læringsformer
  • kan følge trinnene i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan formidle og dokumentere ergoterapi og annet sentralt fagstoff
  • kan gjøre seg nytte av veiledning
  • kan vise respekt for betydningen av inkludering og brukermedvirkning
  • er preget av gjeldende nasjonale og internasjonale retningslinjer, lover og regelverk
  • er bevisst betydningen av aktuell forskningsbasert kunnskap og kan relatere dette til bruker, erfaring og kontekst (KBP)

Krav til forkunnskaper

Studierett på bachelor i ergoterapi ved HVL

Undervisnings- og læringsformer

I emnet benyttes studentaktive læringsformer med PBL - problembasert læring. Her inn går basisgrupper, diskusjoner, selvstudium, simulering- og ferdighetstreninger, temadager, oppgaveskriving, seminarer, samt forelesninger. Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.

Simulerings- og ferdighetstreninger:

Ergoterapi og eldre, kjøkkenobservasjon, forflytning, ergonomi og førstehjelp

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til eksamen:

Tilstedeværelse på minst 80% av den obligatorisk undervisning og veiledning. Basisgruppearbeid, seminar, simulerings- og ferdighetstrening, temadager, seminarer og studiediskusjoner er obligatorisk. Noen forelesninger kan være obligatoriske, dersom de omhandler kunnskap som er vanskelig for studentene å tilegne på egenhånd.

Læringsmappen består av fire individuelle oppgaver og en gruppeoppgave:

  1. Hva gjør ergoterapeuten? 1500 ord +/- 10%. Antall ord kan økes til 2300 ord +/- 10% ved eksamensinnlevering
  2. Beskrivelse av aktivitetsatferd 2300 ord +/- 10% + Refleksjonsnotat på 350 ord +/- 10%
  3. Ergoterapifagets historie 3000 ord +/- 10%
  4. Bevegelsesaktiviteter 3500 ord +/- 10% + Refleksjonsnotat på 1000 ord +/- 10%
  5. Aktivitet og deltakelse 1500-3000 ord (leveres eventuelt direkte i eksamensmappen)

Disse oppgavene utgjør studentens læringsmappe i emnet. De 4 første oppgavene skal leveres inn innen bestemte frister for å motta tilbakemelding. Manglende innlevering fratar deg rett til å gå opp til eksamen. Alle oppgavene skal bearbeides til eksamen. Mer informasjon om innholdet i læringsmappen finnes i Mappeheftet som du finner på læringsplattformen canvas.

Vurderingsform

Vurderingsmappe
To bearbeidede oppgaver fra læringsmappen blir vurdert til eksamen. Studenten velger en oppgave og skolen velger den andre oppgaven. Begge oppgavene, med eventuelle refleksjonsnotat og tilbakemeldinger, leveres elektronisk i ett samlet dokument i Wiseflow. Det blir gitt en samlet karakter på vurderingsmappen.

Utvelgelsen av oppgaver gjøres slik: Studenten melder valg av en oppgave innen kl. 12.00 dagen før eksamensdato. Skolens oppgavevalg annonseres kl. 08.00 på studentenes læringsplattform eksamensdatoen.

Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått. Karakter settes på bakgrunn av en totalvurdering av begge oppgavene.

Ny eksamen
Ved ny eksamen leveres to bearbeidede skriftlige oppgaver fra læringsmappen. Studenten velger en oppgave og skolen velger en oppgave. Begge oppgavene leveres elektronisk i ett samlet dokument.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen begrensninger - det er en hjemmeeksamen.

Mer om hjelpemidler