BFY114 Anatomi 2
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhald og oppbygging
Emnet tar utgangspunkt i rammeplanens del 1A; Anatomi. Det forventes at studentene også skal anvende kunnskaper fra Anatomi 1 under dette emnet.
- Menneskekroppens ulike strukturer, og deres innbyrdes avhengighet.
- Truncus osteologiske oppbygning, alle ledd, muskler involvert i respirasjon, bevegelser og funksjon, samt perifere nerver og overflateanatomi i disse områdene.
- Kraniets osteologi, ledd, muskler og bevegelser, samt perifere nerver og overflateanatomi.
- Bekkenbunn: Muskler og nerver, samt viscera.
- Abdominale viscerea; struktur og beliggenhet.
- Lunger og hjertets anatomi og beliggenhet.
- Struktur i sentralnervesystemet: Hjernens inndeling i hovedområder inklusive; Medulla spinalis, med viktige opp- og nedstigende baner. Hjernestamme, med baner, kjerner og hjernenerver. Cerebellums forbindelser. Diencephalons kjerneormåder, telencephalons deler (cortex basalganglier). Meninger, ventrikler, cerebrospinalvæske og blodforsyning.
- Sanseapparatenes oppbygging
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har bred kunnskap om struktur og funksjon i ekstremiteter, truncus, bekken og hode (skjelett, ledd, muskler, ligamenter, nerver og årer)
- kjenner til struktur og beliggenhet indre organer (hjerte, lunger, fordøyelsesorganer, urinveier, forplantningsorganer og endokrine organer)
- kjenner til det anatomiske grunnlaget for balanse, hørsel, syn, lukt og smak
- har kunnskap om struktur og beliggenhet i sentralnervesystemet
Ferdigheter:
Studenten...
- kan identifisere anatomiske strukturer i muskel/skjelettsystemet ved overflatepalpasjon
- kan beherske funksjonell anatomi
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan formidle samspillet mellom kroppens strukturer og funksjon utfra en forståelse av kroppen som en funksjonell enhet
Krav til forkunnskapar
BFY113
Undervisnings- og læringsformer
Studenten har ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess. Det legges opp til stor grad av studentansvar og egenaktivitet. Det forutsettes at tema fra dette emnet integreres i arbeid i grupper og seminar.
Det tilrettelegges for følgende arbeidsformer:
- Forelesninger
- Ferdighetstrening i form av 2 preparatundervisning
- Bruk av digtitale læringsverktøy
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen under tilsyn
4 timer
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Gjennomføres etter samme mal som ordinær eksamen
Hjelpemiddel ved eksamen
Ingen
Meir om hjelpemiddel