BFY132 Rørslelære
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhald og oppbygging
Dette emnet skal gjøre studentene kjent med hvordan egenskaper hos individet og forhold i omgivelsene kan innvirke på bevegelse og funksjon. Emnet skal også gi grunnlag for å forstå og analysere bevegelse og funksjon ut fra ulike teorier og modeller for bevegelsesutvikling, -læring og -kontroll.
Emnet inneholder element fra rammeplanens hovedemner:
3A: Personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
3B; Biomekaniske aspekter ved bevegelse
3C; Bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring
Personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
Sentrale element i noen bevegelsessystemer som grunnlag for å forstå kropp og bevegelse som sentrum for erfaring, livshistorie og kultur.
Biomekaniske aspekter ved bevegelse:
Bevegelsesanalyse og anvendt biomekaniske prinsipper i praktisk arbeid.
Definisjon og bruk av begreper knyttet til statikk; kraft, vektor, vekt, trykk, kompresjon, bevegelsesakse, dreiemoment, momentarm, momentpunkt og mekanisk enhet.
Vurdering av posisjon og dens betydning for understøttelsesflate og belastning på ulike strukturer. Vurdering av dreiemoment i ulike posisjoner over ulike ledd.
Vurdering av tyngdepunkt og tyngdelinjens forskyvning ved endret posisjon.
Vurdering av grad av kompresjon i et gitt ledd i ulike posisjoner.
Beregning av krefter som oppstår i muskler og ledd under statiske forhold.
Betydning av sentrale begrep i fysioterapifaget som; kropp, bevegelse/bevegelsesvitenskap, funksjon, helse, sykdom og normalitet
Bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring:
Observasjon og registrering ulike typer bevegelser hos seg selv og hos andre.
Observasjon, registrering og beskrivelse av bevegelse hos ulike aldersgrupper.
Analyse og vurdering av ulike bevegelseselementer sett i ulike perspektiv; anatomisk, fysiologisk, biomekanisk, psykologisk og sosiokulturelt.
Vurdering av egen kroppsbevissthet og eget øvelsesbilde.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgene totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om ulike perspektiver på funksjon og bevegelse
- kjenner til krefter som virker på og i kroppen
- har kunnskap om forhold som virker oppbyggende og nedbrytende på kroppens strukturer
- kjenner til generell patologiske endring i ulike vevstyper
- har kunnskap om oppbygning av- og egenskaper ved vevstyper som inngår i kroppens bevegelser
- kan beskrive særtrekk ved noen bevegelsessystemer
- kan beskrive sentrale trekk i motorisk utvikling i et livsløpsperspektiv
- kjenner til teorier for og definisjoner av motorisk utvikling, læring og kontroll
Ferdigheter:
Studenten...
- kan observere, beskrive og analysere bevegelse og funksjon ut fra ulike perspektiver
- kan finne og vurdere plassering av et legemes tyngdepunkt, tyngdelinje og understøttelsesflate avhengig av stilling og fordeling av masse
- kan anvende begrepet mekanisk enhet i ulike kroppsstillinger
- kan anvende kunnskap om muskel- og nevrofysiologi i vurdering av bevegelse og stillinger
- kan anvende loven om likevekt som utgangspunkt for beregning av krefters størrelse og virkning
- kan bestemme en krafts momentarm i forhold til en valgt omdreiningsakse
- kan utføre beregning og vurdering av krefters størrelse, retning og virkninger
- kan addere og dekomponere krefter ved hjelp av grafisk metode
Generell kompetanse:
Studenten...
- har innsikt i bevegelsesanalyse og kan anvende biomekaniske prinsipper i praktisk arbeid
- kjenner til fysiske lover og betraktningsmåter som grunnlag for å vurdere biomekaniske aspekter ved ulike stillinger og bevegelser
Tilrådde forkunnskapar
- Grunnleggende fysikk/mekanikk og matematikk fra videregående skole
- Kunne løse ligninger med en ukjent
- Forståelse for vektorregning
- Forståelse av kraft og krefters virkning
- Forståelse av Newtons bevegelseslover
Undervisnings- og læringsformer
Det legges til rette for studentaktive læringsformer og studenten har stor grad av ansvar for egen studiesituasjon og læringsprosess og et medansvar i læringsprosessen for medstudenter. Det forutsettes at tema fra dette emnet integreres i arbeid i basisgrupper og andre emner.
- Forelesninger
- Oppgaveløsning individuelt/grupper
- Ferdighetstrening
- Interaktive tester
- Selvstudium
Obligatorisk læringsaktivitet
- 3 Interaktive tester
- Generell patologi
- Bevegelsessystemer
- Biomekanikk
Alle testene har 3 forsøk. Arbeidskravene er gyldig i 3 semestre. Det er obligatorisk tilstedeværelse i introduksjonsforelesninger og ferdighetstreningen. Det gjennomføres registrering av tilstedeværelse i obligatoriske deler av studiet og det kreves 80% nærvær.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen under tilsyn
5 timer
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Gjennomføres etter samme mal som ordinær eksamen
Hjelpemiddel ved eksamen
Vinkelskive, kalkulator og linjal
Meir om hjelpemiddel