BSO114 Vitenskapsteori, forskningsmetode, sosiologi, psykologi
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet er en introduksjon til sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag. Emnet inneholder en innføring i sentrale begreper og teorier innen vitenskapsteori, forskningsmetode, sosiologi og psykologi.
Vitenskapsteori og forskningsmetode: Denne delen av emnet omhandler blant annet grunnleggende kunnskap om sentrale vitenskapsfilosofiske retninger, kjennetegn ved forskning og vitenskapelig kunnskap, og metoder for innsamling og analyse av data.
Sosiologi: Denne delen av emnet omhandler sentrale sosiologiske begreper og perspektiver, både med vekt på handlingsorienterte og strukturelle perspektiver.
Psykologi: Denne delen av emnet omhandler sentrale begreper, teorier og empirisk kunnskap innen sosial-, lærings-, motivasjons, og personlighetspsykologi.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- kan beskrive og redegjøre for sentrale vitenskapsteoretiske og vitenskapsfilosofiske retninger, samt gjør rede for kjennetegn ved forskning og vitenskapelig kunnskap
- kan beskrive og redegjøre for metoder for innsamling og analyse av data og for danning av forskningsutvalg, samt gjør rede for viktige tema knyttet til utarbeiding og kvalitetsvurdering av forskningsprosjekt.
- kan beskrive og redegjøre for sentrale sosiologiske begreper og perspektiver.
- kan beskrive og redegjøre for sentrale begreper, teorier og empirisk kunnskap innen sosial-, lærings-, motivasjons, og personlighetspsykologi.
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende kunnskap fra emnet i analyse av sosiale problemer og forhold mellom individ og samfunn
- kan planlegge og gjennomføre et mindre forskningsmetodisk arbeid
Generell kompetanse:
Studenten..
- kan diskutere sentrale temaer innen de fire fagene i emnet.
Krav til forkunnskaper
Studierett på Bachelor i sosialt arbeid - HVL - Campus Bergen. Bestått emnet BSO102: Hva er sosiale problemer og sosialt arbeid?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil først og fremst bli tilrettelagt i form av plenumsundervisning der en forutsetter at studentene bidrar i diskusjon av de begreper og teorier som blir gjennomgått. Det blir også ferdighetstrening knyttet til undervisningen i forskningsmetode. Her skal studentene både gjennomføre metodiske prosjekt og presentere disse for klassen.Det blir i tillegg gitt anledning til gruppediskusjon av kunnskapsspørsmål som foreleserne formulerer. Foreleserne svarer på spørsmål fra gruppene innenfor oppsatte tidsrom på timeplanen. En forutsetter selvstudium av pensum.
Obligatorisk læringsaktivitet
Obligatorisk arbeidskrav i form av:
- deltaking på obligatorisk gruppearbeid
- framlegg i forskningsmetode
- individuelt skriftlig arbeidskrav i form av en drøftingsoppgave. Omfang: 2500 ord +/- 10%
Godkjent obligatorisk arbeidskrav er gyldig to påfølgende semestre.
Vurderingsform
Eksamen
Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F, der A-E er bestått karakter og F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler