CM1-MUS1 Musikerskap 1
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
I dette innledende emnet skal det skapes et grunnlag for å kunne lede lavterskelmusikkaktiviteter med ulike grupper. Det legges vekt på å synge, akkompagnere, og på gehørtrening og musikkteori.
Utviklingen av eget musikerskap begynner med timer på fordypningsinstrument.
Kunnskap om øvingslære og øvingsmetodikk knyttet til egenøving er med på å øke bevisstheten om øvingsprosesser og utbyttet av instrumentundervisningen.
Emnet omfatter følgende hovedtema:
- sang og sangmetodikk
- akkompagnement
- gehørtrening og musikkteori
- fordypningsinstrument
- øvingslære og -metodikk
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har kunnskap om:
- hvordan akkompagnement kan tilpasses en musikalsk kontekst
- gehør og musikkteori
- øving og øvingsteknikker
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- synge ut fra klingende og noterte utgangspunkt
- akkompagnere på en støttende måte
- utvikle sitt musikalske gehør og relatere dette til praktisk arbeid med sang, akkompagnement og fordypningsinstrument
- utøve og lede lavterskelmusikkaktiviteter
- samarbeide og tilpasse seg musikalske situasjoner musikkfaglig og sosialt
- øve selvstendig og effektivt
- fremvise et grunnleggende teknikk og kunstnerisk nivå på fordypningsinstrumentet
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- kople praktiske og teoretiske perspektiver i en musikkaktivitet og gjennom dette forbedre den musikalske kvaliteten i aktiviteten
- kommunisere med medstudenter og lærere med fagterminologi om musikkfaglige problemstillinger
- bidra aktivt til å skape et godt klima for musikkaktiviteter i grupper
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye instrumenter og fagområder
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det kreves at studentene kan arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats utenom timene.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - praktiske, skriftlige og muntlige, spesifiseres i semesterplan ved oppstart.
- 80 % obligatorisk deltagelse i undervisning
Vurderingsform
Praktisk metodisk eksamen
Bestått/Ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
-
Mer om hjelpemidler