ELDHELS2006 Eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner II
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet inneholder relevante og praksisnære pasienthistorier. Del II fokuserer spesielt på klinisk vurdering av pasienten, polyfarmasi og uheldig legemiddelbruk, samt kunnskapsbasert praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Kandidaten
- har avansert kunnskap om klinisk vurdering av eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
- har spesialisert kunnskap om polyfarmasi og uheldig legemiddelbruk hos eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
- har kunnskap om det å arbeide kunnskapsbasert
Ferdigheter:
- kan selvstendig innhente data om pasientens helsehistorie (anamnese)
- kan gjennomføre en systematisk klinisk undersøkelse
- kan vurdere den medikamentelle behandlingen til eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner
- kan identifisere uheldige legemiddelinteraksjoner
- kan anvende kunnskap fra ulike fagområder og integrere disse i omsorg, pleie og behandling
- arbeider kunnskapsbasert og bidrar til klinisk fagutvikling på arbeidsplassen
Kompetanse:
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og praksis
- kan bidra med kartlegging av legemiddelrelaterte problemer i tverrfaglig team
- kan analysere og kommunisere om faglige problemstillinger innenfor avansert sykepleie, både med samarbeidende helsepersonell og allmennheten
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Krav til forkunnskaper
Eldre med alvorlig svikt i vitale funksjoner I
Anbefalte forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Veiledning, undervisning, simulering, selvstudium.
Deltidsutdanning med samlinger på kampus Haugesund og Stord. Studiet baseres også på obligatorisk kommunikasjon på nett og en betydelig egeninnsats individuelt og i gruppe mellom samlingene.
Undervisning på kveldstid kan bli aktuelt.
Obligatorisk læringsaktivitet
70% tilstedeværelse
Gruppeoppgave - lage et undervisningsopplegg tilpasset kollegaer på arbeidsplassen.
Vurderingsform
Mappevurdering.
Mappen skal bestå av 3 refleksjonsnotat, der arbeidene er revidert etter tilbakemelding.
Tid for innlevering av vurderingsmappa blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.
Ved klage blir hele vurderingsmappen sendt til ny sensur.
Ved ny eksamen skal det leveres en individuelt omarbeidet vurderingsmappe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler