Hopp til innhald

FHA212 Fysisk aktivitet og helse

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet har gjennom teori og praktisk undervisning fokus på fysisk aktivitet og helse i folkehelsearbeidet. Undervisningen foregår på forskjellige arenaer ute og inne, til ulike årstider. Planlegging av varierte former for fysisk aktivitet og betydningen av disse for ulike grupper står sentralt. Fysisk aktivitet, helse og samfunnsutvikling sees i sammenheng. 

  • Fysisk aktivitet og dens betydning for helse sett i relasjon til barn, unge, voksne og eldre
  • Fysisk aktivitet som helsefremmende, forebyggende, habiliterende og rehabiliterende tiltak
  • Fagdidaktiske temaer; hvordan planlegge, tilrettelegge, formidle, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet på forskjellige arenaer for ulike grupper
  • Praktisk erfaring med fysisk aktivitet i folkehelsearbeidet, på forskjellige arenaer til ulike årstider
  • Friluftsliv i et folkehelseperspektiv, inklusiv forflyttet undervisning ved sjø og på fjell

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har forskningsbasert kunnskap om hvordan fysisk aktivitet virker inn på helsen i et helsefremmende, forebyggende, habiliterende og rehabiliterende perspektiv
  • har fagdidaktisk kunnskap knyttet til planlegging, formidling, gjennomføring og vurdering av fysisk aktivitet i et livsløpsperspektiv
  • har kunnskap om ulike praktiske aktiviteter og lavterskeltilbud innen organisert og uorganisert aktivitet
  • har kunnskap om ulike former for fysisk aktivitet i et kulturelt og historisk perspektiv, samt politiske føringer innen fysisk aktivitet og folkehelse
  • har kunnskap om norsk friluftsliv og dets betydning i folkehelsearbeidet

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for betydningen av fysisk aktivitet i folkehelsearbeidet og formidle denne kunnskapen til ulike grupper 
  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere fysisk aktivitet i et helsefremmende, forebyggende, habiliterende og rehabiliterende perspektiv
  • kan legge til rette for at ulike grupper kan velge en fysisk aktiv livsstil
  • kan søke etter og vurdere relevante vitenskapelige artikler innenfor fysisk aktivitet og helse for ulike grupper
  • kan planlegge, tilrettelegge og gjennomføre friluftslivsaktiviteter med ulike grupper

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til å planlegge, tilrettelegge, formidle, gjennomføre og vurdere tiltak som bidrar til økt fysisk aktivitet i livsløpsperspektivet
  • har evne til å fremstå profesjonelt og kunne gjøre etiske vurderinger i ulike situasjoner knyttet til fysisk aktivitet og folkehelsearbeid.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er knyttet til sentralt teoretisk og praktisk lærestoff, der ca. 50 % av undervisningen er praktiske øvelser knyttet til fysisk aktivitet. Teori og praktisk aktivitet er nært knyttet sammen. Det legges vekt på studentaktive læringsformer. Aktiv deltakelse i praktisk aktivitet er et krav.

Følgende arbeidsformer benyttes: Lærerstyrt undervisning, individuelt arbeid, pararbeid, gruppearbeid, selvstudium, egentrening og forflyttet undervisning.

Det kreves at studentene har klær som egner seg for fysisk aktivitet inne og ute til ulike årstider og på forskjellige arenaer. Noe av undervisningen er forflyttet undervisning:

  • Nærfriluftsliv, utgifter til buss/bybane må påregnes:
    • En til to turer på byfjellene i Bergen
    • En tur til Smøråsfjellet
    • Friluftsliv ved sjø
  • Vinterfriluftsliv til Geilo eller lignende destinasjon med to overnattinger. Utgifter til reise/opphold ca. kr. 2500

Studentene må selv betale kostnadene ved forflyttet undervisning. Det er mulig å søke om kompensatoriske arbeidskrav.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Deltakelse i minst 80 % av all undervisning, inkludert forflyttet undervisning i nærmiljø.
  • Arbeidskrav 1: Med utgangspunkt i selvvalgt, vitenskapelig artikkel skal studentene planlegge og gjennomføre fysisk aktivitet for valgt målgruppe. Oppgaven presenteres teoretisk og praktisk. Gruppearbeid. Høstsemesteret.
  • Arbeidskrav 2: Individuell digital kortsvarsprøve fra emnets pensumlitteratur. Høstsemesteret.
  • Vinterfriluftsliv (se FHA412).

Vurderingsform

Individuell, praktisk-metodisk eksamen.

Ny eksamen gjennomføres lik ordinær eksamen, og det trekkes ny oppgave. 

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått. 

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler tilgjengelig for forberedelser og gjennomføring. Ingen hjelpemidler tillatt i den muntlige høringen.

Mer om hjelpemidler