FSP-201 Familieterapeutiske retninger, del 1
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
I dette emnet vil det bli drøftet hvordan familieterapeutisk praksis har utviklet seg i forhold til andre samfunnsendringer i den vestlige verden. Sentrale og mest anvendte familieterapeutiske tilnærminger vil være i fokus. Dette gjelder, strategisk, strukturell familieterapi, samt tenkning og metode som knyttes til Milanotradisjonen.
Ulike familieterapeutiske tilnærminger er hovedtema i dette emnet. Videre legges det vekt på at studenten arbeider med hvilken tenkning og hvilke arbeidsformer som kan passe i vedkommendes aktuelle praksis. Undervisningen knyttes til arbeid med barn, ungdom, voksne og familier i ulike kontekster. Undervisningen tilrettelegges for at studentene skal tilegne seg forståelse for og få inngående kunnskap i de ulike tilnærminger som gjennomgås i emnet
· Strukturell tilnærming
· Strategisk tilnærming
· Milano-tilnærmingen
Emnet fokuserer også på studenten som person i relasjon; i forhold til seg selv, sine erfaringer og opplevelser til andre mennesker, til ideer og diskurser. Studentene får innføring i hvordan skape og delta i ulike dialogiske og reflekterende prosesser. Temaene knyttes opp mot studentenes praksis, veiledning og personlige og profesjonelle utvikling.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper:
Studenten...
- har inngående kunnskap om ulike systemiske familieterapeutiske ideer og metoder
- kan gjenkjenne, navnsette og vise metodene i egen praksis
Ferdigheter:
Studenten...
- kan beherske fagområdets uttrykksformer og utøve/bruke metodene i praksis på en selvstendig måte
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan analysere relevante faglige etiske problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Krav til forkunnskaper
Studierett på Familieterapi og nettverksarbeid - HVL - Bergen
Undervisnings- og læringsformer
Det vektlegges og tilrettelegges for studentaktive læringsformer der studentene vil engasjeres i ulike former for strukturert egenaktivitet i grupper og rollespill. Forelesninger, demonstrasjoner og video benyttes også.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Godkjent tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.
- Hjemmeoppgave i form av genogram og tilhørende refleksjonsnotat på min 1000 ord per notat.
Tilstedeværelse på obligatorisk undervisning må være godkjent før studentene får fremstille seg til eksamen i emnet. Det kreves 80 % tilstedeværelse.
Vurderingsform
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Oppgaven skal være på maksimalt 4000 ord.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A-F.
Ny eksamen
Ved ikke bestått må studenten stille til ny eksamen: Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler