ING3061 Environmental Science and Pollution
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Studentene skal i emnet utvikle en forståelse for naturens kretsløp og ressurser. Emnet vil gi studentene kunnskaper for å identifisere og analysere naturlige og menneskeskapte problemer for det ytre miljøet. Evidensbasert informasjon og data skal ligge til grunn for forslag som kan føre til bærekraftige løsninger.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
Studenten skal ha kjennskap til:
- Nasjonale og internasjonale miljøinstitusjoner
- Viktige konvensjoner og lover
- Rapporter og miljødata om: naturmangfold, klima og klimaendringer, forurensning, miljøgifter, arealbruk, befolkningsvekst, truede arter, spredning av arter og organismer, og inndeling i miljøkategorier
- Kost-nytte vurderinger
- Miljøregnskap
Studenten kan redegjøre for:
- Vann: ressurs, bruk, forvaltning, forurensning og behandling
- Atmosfæren: klimaendringer og luftforurensning
- Avfall og avfallshåndtering
Studenten har oversikt over:
- Konsekvenser for ytre miljø ved ulike typer forurensing.
- Problemer for det ytre miljøet innen bestemte næringer.
- Lokal og nasjonal beredskap mot forurensing, samt ansvarsfordeling mellom kommune, politi, fylke og regjering.
Ferdigheter:
- Studenten kan planlegge og følge opp miljøundersøkelser.
- Studenten kan planlegge og gjennomføre en miljørisikovurdering.
- Studenten kan følge opp utslippstillatelser og myndighetskontakt knyttet til tillatelser.
- Studenten kan gjennomføre interessentanalyser.
Generell kompetanse:
- Studenten kan forklare grunnleggende teorier og begreper på en enkel måte (skriftlig og muntlig).
- Studenten har kunnskap om hvordan miljøet påvirkes av mennesker og industri.
- Studenten kan utveksle synspunkter med fagfolk og delta i faglige diskusjoner.
- Studenten har erfaring med laboratoriearbeid.
- Studenten har erfaring med å jobbe i team.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, lab, prosjektoppgave.
Obligatorisk læringsaktivitet
Gjennomført og godkjent lab-kurs.
Vurderingsform
Del 1: Prosjektoppgave, teller 50 % på endelig karakter.
Del 2: Skriftlig skoleeksamen, 4 timer, teller 50 % på endelig karakter.
Gradert karakter A-E/F
Begge deler må bestås
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler