INN520 Innovasjon og entreprenørskap i praksis i en regional kontekst
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Hovedinnholdet i emnet er 10 uker hospitering (fulltid) i en oppstartsbedrift. I hospiteringsperioden skal studenten samhandle med entreprenøren/det entreprenørielle teamet, og utføre entreprenørskapsoppgaver som markedsundersøkelser, investoranalyser, pitching, utvikling av forretningsmodeller, kost-nytte analyser av produkt og tjenester mv. Gjennom praksisbasert læring får studenten erfaring med å virkeliggjøre entreprenørskap og kommersialisering av teknologi og utvikler ferdigheter og kompetanse knyttet til å gjennomføre entreprenørskapsoppgaver. Organiseringen av hospiteringsperioden gjøres i tett samarbeid med det regionale innovasjonsmiljøet og inkubatorer.
For studenter med egen forretningsidé, legger vi til rette for hospitering i egen studentbedrift med krav til oppfølging/mentorering i inkubatormiljøet.
Parallelt med hospiteringsperioden i bedrift skal studentene delta på ettermiddagsseminarer med gjesteforelesere fra næringsliv/offentlig sektor. Vi samarbeider tett med de regionale klyngene (GCE Subsea, NCE Seafood, NCE Media, Finance Innovation) og andre regionale aktører som Helse Bergen, Bergen kommune, for å organisere og gjennomføre seminarrekken.
Studentene får en innføring i temaet entreprenørielle team og immaterielle rettigheter/IPR-utfordringer for oppstartsbedrifter gjennom fagseminar (ettermiddag) gitt av faglærere ved Mohnsenteret.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten...
- har inngående kunnskap om entreprenørskap og entreprenøriell praksis i en regional kontekst
- har avansert kunnskap om det regionale økosystemet, samhandling, aktører og dynamikk
Ferdigheter
Studenten...
- kan identifisere viktige utfordringer hos oppstartsbedrifter i ulike bransjer og i entreprenørielle økosystem
- kan gjennomføre/iverksette sentrale entreprenørskapsoppgaver (kommersialisering) for en oppstartsbedrift
- kan bruke egne erfaringer med praksisbasert læring og reflektere kritisk over egen entreprenøriell læring
Generell kompetanse
Studenten...
- kan analysere og reflektere kritisk over entreprenøriell praksis i ulike bransjer, herunder entreprenøriell læring og strategier.
- har innsikt i sentrale utfordringer hos oppstartsbedrifter/entreprenører og kan utføre entreprenørskapsoppgaver i en oppstartsbedrift
- kan anvende teoretisk kunnskap til praktisk gjennomføring, og anvende flerfaglig kunnskap i en tverrfaglig sammenheng
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
INN510 Hvordan forstå entreprenører og entreprenørskap, INN514 Innovasjons- og entreprenørskapssystemer og INN518 Kommersialisering og finansiering av teknologi og innovasjoner
Undervisnings- og læringsformer
Emnet skal gi studentene praksisbasert entreprenøriell læring i oppstartsbedrifter og innsikt i entreprenørskapsprosesser i en regional kontekst. Studenten vil få oppfølging av en mentor i sin bedrift og av emneansvarlig. Læringen er studentaktiv og handlingsorientert, gjennom samhandling med entreprenøren og utføring av entreprenørskapsoppgaver. Læringsarenaen er oppstartsbedriften i et større inkubatormiljø og i en regional kontekst.
Studentene skal videre delta på ettermiddagsseminar en gang per uke, hvor gjesteforelesere fra regionalt næringsliv/offentlig sektor presenterer ulike case og anvendte forståelser av regional praksis og bedriftspraksiser. På seminarene forventes det at studentene er aktive og stiller spørsmål, deltar i diskusjoner og refleksjoner rundt tema for seminarene. Faglærere bidrar også på seminarene med å fasilitere dialog og diskusjoner og å koble diskusjonene til relevant litteratur/teori. Studentene skal levere inn to analyser av entreprenørielle team og IPR, med hospiteringsbedriften som case.
Gründer i hospiteringsbedriften (mentor) skal gi studenten muntlige tilbakemeldinger på hvordan de løser entreprenørskapsoppgavene, forbedringspunkter, personlig mestring og utvikling (samtaler i 3., 6. og 9. uke). Ved endt hospiteringsperiode skal gründer (mentor i oppstartsbedrift) levere et evalueringsnotat av studenten (1-2 sider) basert på samtalene i perioden.
Studentene blir oppfordret til å skrive logg/dagbok underveis i hospiteringsperioden om erfaringer og refleksjoner de gjør seg i hospiteringsperioden. Studentene skal skrive to refleksjonsrapporter om henholdsvis egen entreprenøriell læring/praksis og om regional entreprenøriell praksis. Emnet avsluttes med en muntlig eksamen med fokus på egen entreprenøriell læring/praksis i lys av regional entreprenøriell praksis.
I løpet av praksisperioden skal studentene gruppevis delta på to refleksjonssamlinger. Samlingene gjennomføres på ettermiddagen (2 timer) i grupper på 4-6 studenter. Første refleksjonssamling vil være et introduksjonsseminar om refleksjon i praksislæring, herunder teoretisk analyseredskap for å styrke refleksjonsnivået og konkret veiledning for refleksjonsskriving, skrive logg o.a. («reflective writing»). Den andre refleksjonssamlingen skal gjennomføres i andre halvdel av praksislæringen/praksisperioden.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til vurdering/eksamen:
- Obligatorisk hospitering i oppstartsbedriften, dvs. full arbeidsdag i 10 uker.
- Obligatorisk oppmøte/deltagelse på ettermiddagsseminarene
- To skriftlige innleveringer (IPR og entreprenørielle team)
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og et påfølgende semester
Vurderingsform
Vurderingen er todelt og består av to skriftlige innleveringer (2 refleksjonsrapporter) og muntlig eksamen.
Studenten skal skrive to refleksjonsrapporter som hver teller 30 %, totalt 60%.
- 1 Refleksjonsrapport om egen entreprenøriell læring (5-7 sider)
- 1 Refleksjonsrapport om entreprenøriell regional praksis (7-10 sider)
Refleksjonsrapportene skal leveres digitalt 2 uker etter praksisperioden.
Muntlig eksamen skal telle 40 % av den totale vurderingen, og skal gjennomføres senest uken etter praksisperioden.
Karakterskala er A-F der F er ikke godkjent
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- MOØ220 - Entreprenørskapsteori i ein internasjonal samanheng - Reduksjon: 9 studiepoeng
- MOØ221 - Oppstartsbedrifter i praksis - Reduksjon: 9 studiepoeng
- MSB107 - Innovasjon og entreprenørskap i praksis - Reduksjon: 20 studiepoeng