MASIKT-DIG Digitale verktøy i utdanning og opplæring
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet skal gi kunnskap og innsikt i ulike kategorier digitale verktøy til bruk i læringsarbeid, og den læringsteori som ligger til grunn for en slik kategorisering. Her vil det være naturlig å studere utviklingslinjer gjennom de siste ti-åra, både teknologisk, læringsteoretisk og utdanningspolitisk.
Følgende tema vil bli vektlagt:
- digital kompetanse/21st century learning
- IKT og læringsteori
- IKT i planer - og i alle fag
- digital didaktikk/undervisningsplanlegging
- Web 2.0 og PLN (personlig læringsnettverk)
- digitale læringsressurser
- e-læring
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om begrepet digital kompetanse
- har inngående kunnskap om relevante teoretiske perspektiv knyttet til IKT og klasseromspraksis
- har spesialisert innsikt i - og en reflekterende holdning til typer av digitalt læremateriell - har avansert kunnskap om kategorier av digitale verktøy
- har inngående kunnskap om nye perspektiv på undervisningsplanlegging i teknologitette læringsmiljøer
- har inngående kunnskap om praktiske eksempler på bruk av digitale verktøy og læringsressurser
- kan analysere nettlæreren og netteleven sine roller og handlinger i e-læringssituasjoner
- har brei kunnskap om sentrale tema, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen emnet
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke IKT og Internett for å variere, aktualisere og effektivisere i faglig lærings- og utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- kan analysere og reflektere over digitale kompetansekrav for elever, lærere og læringsinstitusjoner
- kan beskrive, reflektere over og vurdere hvordan IKT påvirker form, innhold og kvalitet i undervisning og læring
- kan drøfte bruk av digitale verktøy og vurdere ulike teorier og forskingsresultat innenfor dette feltet
- kan finne, vurdere og vise til gode IKT-eksempler på integrering av IKT i fagundervisning
- kan på selvstendig vis velge, organisere og tilpasse et personlig læringsmiljø
- kan bruke faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan bruke relevante digitale verktøy for undervisning/læring
- kan reflektere over egen undervisning der bruk av digitale verktøy inngår
Generell kompetanse
Studenten
- kan oppdatere sin egen praksis basert på forskningsbaserte faglige innspill
- kan kritisk reflektere over problemstillinger knyttet til samspillet mellom læring, fag og IKT
- kan arbeide vitenskapelig, selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse utfordringer knyttet til læring ved bruk av digitale verktøy
- kan utveksle synspunkter og erfaringer digitalt med bakgrunn i fagområdet og gjennom dette bidra til innovasjon og utvikling av kunnskap og god praksis
Krav til forkunnskaper
- Ingen
Anbefalte forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Opplegget inneholder forelesninger, veiledning, nettdiskusjoner, nettbaserte ressurser og arbeid med mappeelementer. Faglærere og studenter samarbeider via en digital læringsplattform. Arbeidskrav vil inngå i arbeidet med emnet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Det er obligatorisk frammøte på startsamling og nettmøte (80 %) og deltakelse i digitale diskusjonsforum.
Vurderingsform
Mappeeksamen: En samling med etterprøvbare arbeider som er produsert i en avgrenset periode. Mappen gis en samlet karakter. Informasjon om innlevering og vurdering av mappeelementer fastsettes før oppstart av undervisningen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemiddel er tillatt.
Mer om hjelpemidler