MGBEN301 Engelsk 2, emne 1 - Mangfold i språk, tekst og kultur
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Dette er emne 1 i faget Engelsk 2 for 1. - 7. trinn i grunnskolelærerutdanningen (GLU). Engelsk 2 består av to delemner, hvert på 15 studiepoeng.
Emnebeskrivelsene for Engelsk 2 bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1-7 (2016) og inngår i en femårig grunnskolelærerutdanning med master. Emnet er åpent for innreisende studenter.
Engelsk 2, emne 1 vil utvikle studentens kunnskap om engelsk som et globalt språk, brukt i ulike kulturer og med ulike lingvistiske varianter verden over. Emnet gir kunnskaper om teoretiske og didaktiske konsepter som omhandler mangfold, multikulturalitet og flerspråklighet. Sammen med lesing av multikulturelle litterære tekster, gir dette innsikt i hvordan man kan fostre globalt medborgerskap og demokratisk deltakelse i både klasserommet og verden. Emnet omfatter videreutvikling av studentens egen språkferdighet og tekstkompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
· har inngående kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur
· har kunnskap om geografiske varianter av muntlig engelsk og engelsk som verdensspråk
· har god kunnskap om flerspråklighet generellt og som ressurs i klasserommet
· har god innsikt i differensiering og tilpasset opplæring
· kjenner nasjonal og internasjonal forskning- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget
· har god kjennskap til lese- og skriveopplæring på engelsk, og kjenner til hvordan man kan utvikle disse ferdighetene ut over grunnleggende nivå.
Ferdigheter:
Studenten
· Kan bruke underveis- og sluttvurdering
· Kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheter og sette i verk relevante tiltak for tilpasset opplæring
· Kan vurdere kritisk egen faglig praksis mht. læreplan for engelsk i grunnskolen
· Kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
· Kan skrive enkle akademiske fagtekster
Generell kompetanse
Studenten
· Kan reflektere over sin rolle som engelsklærer med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige og personlige vekst
· Kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
· Kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Krav til forkunnskaper
Engelsk 1 (MGBEN101 og MGBEN201, eller MGBEN104 og MGBEN204) eller tilsvarende
Undervisnings- og læringsformer
Kurset omfatter en rekke strategier for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av digitale verktøy. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til akademisk skriving.
Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene på eget initiativ deltar i diskusjoner på kollokviemøter og læringsplattformene som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.
All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene tar ansvar for- og aktivt del i læringsarbeidet i klassen.
Ikke alle deler av pensum vil bli gjennomgått. Studiet krever en god del selvstendig arbeid.
Praksis er en integrert del av studiet.
Obligatorisk læringsaktivitet
· Et arbeidskrav i litteratur/kultur, ev. inkludert fagdidaktikk
· Et arbeidskrav i språkemner, ev. inkludert fagdidaktikk
· 80% oppmøte til undervisningen
Semesterplanen gir nærmere retningslinjer for arbeidskravene. Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke får godkjent de obligatoriske arbeidskravene, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester.
Godkjente arbeidskrav er gyldige i 3 påfølgende semestre etter godkjenningen.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 6 timer
Tid og sted for eksamen opplyses på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler