MGBKR401 KRLE 2, emne 2 - Valgfri religion, filosofi og læreplanarbeid
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
KRLE 2 (30 sp) er delt inn i to emner, som hver utgjør 15 sp. I KRLE 2 emne 2 utgjør FoU-oppgaven 7,5 sp. Til sammen omfatter de to emnene fordypning i de fire hovedområdene i studiefaget: fagdidaktikk, kristendomskunnskap, religions- og livssynskunnskap, etikk og filosofi.
I KRLE 2 emne 2 legges det vekt på grundig kunnskap om tekster i tilknytning til en valgfri religion eller et valgfritt livssyn. Kunnskap og refleksjon om sentrale filosofer fra nyere tid og religionsundervisning i et komparativt perspektiv står sentralt i emnet. Studentene skal arbeide med ferdigheter og kritisk refleksjon knyttet til lokalt læreplanarbeid. Gjennom FoU-oppgaven skal en med selvstendig arbeid og kritisk refleksjon tilegne seg forskningsbasert kunnskap om barn knyttet til religion, livssyn, filosofi, etikk og samfunn.
Emneplanen følger progresjonen i praksis og i de fagovergripende tema slik det går fram av studieprogramplanen og emneplanen for praksis for det aktuelle året.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- grundig kunnskap om et utvalg av tekster og aktuelle perspektiv knyttet til en valgfri religion eller et valgfritt sekulært livssyn
- kunnskap om betydningsfulle filosofer fra nyere tid
- kunnskap om religions- og filosofiundervisning i et utvalg av andre land i et komparativt perspektiv
FoU-oppgaven
- forskningsbasert kunnskap om barn knyttet til religion, livssyn, filosofi, etikk og samfunn.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- gjøre rede for tekster og kildekritikk og aktuelle perspektiv knyttet til en valgfri religion eller et vlgfritt sekulært livssyn
- drøfte lokale læreplaner og lage skisse til disse
FoU-oppgaven
- kritisk analysere relevant forskning om barn og ungdom knyttet til religion, livssyn, filosofi, etikk og samfunn
- anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av en egen FoU-oppgave
Generell kompetanse
Kandidaten
- har grundig kunnskap om utvalgte religioner, livssyn og ideologier og kompetanse til å anvende denne kunnskapen i faget og skolen generelt
- har grundig kunnskap om forskning om barn og unge knyttet til religion, livssyn og etikk
- kan bruke sin kunnskap og kompetanse til kontinuerlig å utvikle KRLE-faget på best mulig måte for den enkelte elev
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Klasseundervisning; lærerstyrt og med studentaktiviteter. Skriftlige og muntlige oppgaver, individuelle og i grupper. Det legges vekt på arbeidsformer som er lokalt tilpasset og som innebærer bruk av IKT. Studenten skal arbeide selvstendig med en forskningsbasert oppgave.
Obligatorisk læringsaktivitet
I gruppe skal studenten utvikle en lokal læreplan for KRLE-faget innen et avgrenset område. Det skal legges vekt på estetiske arbeidsformer og digitale verktøy samt vurdering i KRLE-faget. Utdypende retningslinjer vil bli gitt ved studiestart.
Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen. Arbeidskravene må være gjennomført til fastsatte frister og godkjent før en kan gå opp til eksamen.
Vurderingsform
Deleksamen, med en FoU-oppgave/semesteroppgave og en muntlig eksamen knyttet til KRLE-pensum.
Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, kan den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.
FoU-oppgaven/semesteroppgaven utgjør 50% av endelig karakter og muntlig eksamen utgjør 50% av endelig karakter.
Karakterskala A til F, der F tilsvarer ikke bestått.
FoU-oppgave/semesteroppgave
Studenter som tar emnet i 4. år i GLU skal skrive en semesteroppgave.
Innleveringstidspunkt blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem. Ved ikke bestått, kan FoU-oppgaven leveres på nytt i redigert form påfølgende semester.
Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.
Tid og sted for eksamen blir oppgitt på Canvas.
Hjelpemidler ved eksamen
- FoU-oppgaven/semesteroppgave: Alle.
- Muntlig eksamen: Ingen.