MGBMH301 Mat og helse 2, emne 1 - Matkultur, forbruk og miljø
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Mat og helse 2 emne 1 er et bacheloremne i grunnskolelærerutdanningen 1-7 og er et praktisk og estetisk profesjonsfag som skal forberede studentene til å undervise i mat- og helsefaget i grunnskolen. Gjennom studiet skal studentene utvikle kompetanse innenfor fagområdets miljømessige og kulturelle dimensjoner. Ved utenlandsopphold i 6. semester kan Mat og helse 2 emne 1 og 2 erstattes med tilsvarende studier ved andre utdanningsinstitusjoner. Emnene må være godkjent før utreise.
I dette emnet legges det vekt på mat og måltiders betydning for sosialisering og identitetsutvikling, på barn og unge som matforbrukere og på entreprenørskap.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Kandidaten
- har kunnskap om hovedtrekk i utviklingen av kostholdet og politikken på matområdet
- har kunnskap om matvaresystemet og barn og unge som matforbrukere
- har kunnskap om mat og måltiders betydning for sosialisering og identitetsutvikling blant barn og unge
- har kunnskap om mat og måltiders symbolske og kommunikative funksjoner i ulike kulturer
- har kunnskap om entreprenørskap og innovasjon i faget mat og helse
Ferdigheter
Kandidaten
- kan organisere måltidssituasjoner som avspeiler ulike kulturelle kontekster med overføringsverdi til opplæring i skolen
- kan vurdere miljø- og bærekraftfaktorer i produksjon og forbruk av mat og arbeide tverrfaglig med temaet
- kan beskrive og nyansere smaksopplevelser og sensoriske uttrykk i praktisk matlaging
- kan tilrettelegge for estetisk erfaring med mat og måltider
- kan kombinere kunnskap om tradisjonell og ny mat i skapende arbeid med overføringsverdi til opplæring i skolen
- kan legge til rette for begynneropplæring og tilpasset opplæring med fokus på progresjon i grunnleggende ferdigheter
- kan anvende didaktiske planleggingsmodeller og læringsstrategier i innen temaene matkultur, forbruk og miljø
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan lage en progresjonsplan for fagdidaktisk arbeid i mat og helse - kan oppdatere seg faglig og reflektere over faglige problemstillinger
- kan reflektere over egen undervisningspraksis i mat og helse
Krav til forkunnskaper
Mat og helse 2 forutsetter avlagt eksamen i Mat og helse 1. Faget inngår i 3. studieår for studenter i femårig GLU, og i andre halvår for 4. års studenter som har avlagt eksamen i Vestlandsklasse 1a og 1b.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Undervisnings- og læringsformer
Sentrale arbeidsformer i emnet er forelesninger, praktisk kjøkkenarbeid, individuelt arbeid, gruppearbeid, ekskursjon, selvstudium, praksis i grunnskolen og veiledning individuelt og i grupper.
Materialkostnader og ekskursjoner må dekkes av studentene. Studenten forplikter seg til å delta i studentaktiv undervisning, med de rettigheter og forpliktelser det innebærer.
I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en eigenandel. Det blir lagt til rette for kompensatoriske arbeidskrav.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Arbeidskrav 1: Litteraturoppgave. Studenten skal individuelt skrive en faglig tekst på 1000 - 1400 ord basert på 2 faglige/vitenskapelige artikler fra pensumlitteraturen som tar opp miljømessige aspekter ved mat og måltider. I oppgaven skal studenten analysere, sammenligne og vurdere de to fagartiklene.
- Arbeidskrav 2: Presentasjon av et mat-/måltidshistorisk tema. Studenten skal individuelt eller i gruppe (maks. tre) holde et foredrag (15-20 min.) over ett mathistorisk tema (råvare, matrett) knyttet til en region eller nasjon. Videre skal en gjøre rede for hvordan temaet kan anvendes i mat- og helseundervisningen på trinn 1-7. Presentasjonen skal i tillegg leveres skriftlig. Nærmere krav fastsettes av faglærer.
- Arbeidskrav 3: Et arbeidskrav om profesjonsfaglig digital kompetanse i et samfunnsperspektiv
Godkjente arbeidskrav er gyldige så lenge studenten har eksamensrett.
Vurderingsform
Individuell skriftlig 2 dagers hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over oppgitt tema.
Karakterskala: A-F, der F er ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler