Hopp til innhald

MGBNA401 Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen 2

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Naturfag 2 består av to emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • Naturfag 2, emne 1 - Den ikke-levendenaturen forts.
  • Naturfag 2, emne 2 - Den levende naturen forts. + FoU oppgave.

Naturfag 2 supplerer Naturfag 1 i bredde og dybde. Fag og didaktikk sees i sammenheng og emnene som tas opp skal gi faglig og didaktisk trygghet for arbeid med sentrale områder av naturfaget for 1.-7. trinn i grunnskolen.

Det vil bli lagt til rette for at Naturfag 2 kan tas som utvekslingsstudent ved en annen institusjon.

Naturfag 2 emne 2 er todelt og består av en naturfaglig og naturfagdidaktisk del på 7,5 studiepoeng og et forsknings- og utviklingsarbeid på 7,5 sp, i kombinasjon mellom naturfagdidaktikk og faget pedagogikk og elevkunnskap.

Den naturfaglige delen av emnet har fokus på økologi, miljø og utdanning og undervisning for bærekraftig utvikling. Cellers oppbygging, genetikk og evolusjon er også sentrale naturfaglige tema. I naturfagdidaktikk er fokuset på å videreutvikle studentenes kompetanse til å legge til rette for utforskende arbeid og dialogiske undervisningsformer i klasserommet. Forsknings- og utviklingsoppgaven skal være profesjonsrettet og i kombinasjon mellom naturfagdidakk og pedagogikk og elevkunnskap.

Emneplanen følger progresjonen i praksis og i de fagovergripende temaene slik det går fram av studieprogramplanen og emneplanen for praksis for det aktuelle året.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskaper

Kandidaten

  • har kunnskap om cellers oppbygging
  • har kunnskap om mekanismer bak genetisk variasjon, evolusjon og artsdannelse.
  • har kunnskap om utfordringer og muligheter for bærekraftig liv i fremtiden med spesielt fokus på bevaring av biologisk mangfold.
  • har kunnskap om tverrfaglig undervisning som ledd i utdanning for bærekraftig liv.
  • har kunnskap om og kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til bærekraftig utvikling og genteknologi.
  • har kunnskap om sentrale naturfagdidaktiske forskningsfokus.
  • har innsikt i fagdidaktisk forskning om undervisning og læring relatert til et temaområde

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig og naturfagdidaktisk forskning og fagstoff og anvende dette i undervisning og i drøfting med kolleger.
  • kan benytte naturfag som regifag i tverrfaglige undervisningssammenhenger.
  • kan arbeide selvstendig og forskningsbasert med fagdidaktiske problemstillinger.
  • kan formidle andres forskning på et akademisk nivå.

Generell kompetanse 

Kandidaten

  • har begynnende innsikt i vitenskapsteori og metoder innenfor profesjonsrettet forskning.
  • kan bidra og delta i prosjekt for å utvikle undervisningspraksis i naturfag på 1.-7. trinn.
  • kan gjennomføre naturfagundervisning i samsvar med gjeldende læreplan for mellom- og ungdomstrinnet

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, diskusjoner, demonstrasjoner, feltarbeid, ekskursjoner, oppgaveløsning og undervisningsøvelser.

Deler av pensumet må arbeides med som selvstudium. Det anbefales at lærestoffet bearbeides gjennom kollokvier.

I forbindelse med ekskursjoner må studenter ved HVL være forberedt på å betale en eigenandel. Det blir lagt til rette for kompensatorisk arbeidskrav

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennom semesteret skal studentene levere 3 arbeidskrav som dokumenterer utvikling av faglig og fagdidaktisk kompetanse. Konkretisering av arbeidskravene vil bli gitt i semesterplanen.

Et av de obligatoriske arbeidskravene i emnet skal knyttes til fagovergripende tema slik de står beskrevet i studieprogramplanen.

Godkjente arbeidskrav er gyldige så lenge studenten har eksamensrett.

Vurderingsform

Deleksamen, med en individuell muntlig eksamen og en individuell skriftlig FoU-oppgave/semesteroppgave.

Muntlig eksamen utgjør 50 % av endelig karakter, og FoU-oppgaven/semesteroppgaven utgjør 50 % av endelig karakter.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet. Ved ikke bestått på en av delene, må den delen som ikke er bestått bli tatt som ny eksamen.

Muntlig eksamen på den naturfaglige delen, 30 minutter

Tid og sted for eksamen blir oppgitt på Canvas

FoU-oppgave/semesteroppgave

Studenter som tar emnet i 4. år i GLU skal skrive en semesteroppgave. Innleveringstidspunkt blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem. Ved ikke bestått, kan FoU-oppgaven leveres på nytt i redigert form påfølgende semester

Hjelpemidler ved eksamen

  • FoU-oppgave/semesteroppgave: Alle
  • Muntlig eksamen: Ingen

Mer om hjelpemidler