MOØ226 Entreprenørskap i praksis
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Læringsaktiviteten i dette kurset er en praksisperiode (internship) i en oppstartsbedrift eller i et innovasjonsprosjekt i en mer etablert bedrift, full tid over ti uker. Kurset er organisert i tett samarbeid med regionale inkubatorer og bedriftene i disse inkubatorene. Studentene vil få erfaring fra tidlig fase bedrifter og innovasjonsprosesser. Studentene vil også erfare ulike miljøer og kulturer for å få et realistisk inntrykk av arbeidsoppgaver i oppstartsbedrifter og innovasjonsprosesser. Studentene vil gå igjennom en rekrutteringsprosess med bedriftspresentasjoner og jobb intervju i forhandlinger med "internship" bedriftene.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter avsluttet kurs skal studentene
- ha avansert kunnskap om inkubasjonsprosesser og innovasjonsprosesser
- ha innsikt i prosessene rundt kommersialisering av nye produkter og tjenester
- forstå utfordringene i oppstartsfasen av nye og eksisterende virksomheter
Ferdigheter
Etter avsluttet kurs skal studentene
- være i stand til å bidra til utviklingen av nye og eksisterende virksomheter
- være i stand til å håndtere ulike utfordringer og tema relatert til oppstartsfasen av nye virksomheter og innovasjonsprosesser
- kunne prioritere mellom ulike behov om mål innenfor en begrenset tidsramme og begrenset ressurstilgang
Kompetanse
Etter avsluttet kurs skal studentene
- være i stand til å analysere og reflektere kritisk om strategi, forretningsmodeller og forretningsplaner i et oppstartsselskap og i andre typer virksomheter
- kunne samarbeide i team for å utvikle nye virksomheter og eksisterende virksomheter
- kunne overføre teoretisk kunnskap til praktisk handling
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MOØ210, MOØ234
Undervisnings- og læringsformer
Kurset er basert på en ti uker lang praksisperiode der studenten jobber full tid i en virksomhet. Hovedregelen er at praksisoppholdet skjer i en virksomhet som er knyttet til et inkubatormiljø eller annen virksomhet.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten kan framstille seg til vurdering/eksamen:
- Obligatorisk hospitering i oppstartsbedriften, dvs. full arbeidsdag i 10 uker.
- Obligatorisk oppmøte/deltagelse på ettermiddagsseminarene
- To skriftlige innleveringer (IPR og entreprenørielle team)
Godkjente arbeidskrav er gyldige i eksamenssemesteret og et påfølgende semester
Vurderingsform
Vurderingen er todelt og består av to skriftlige innleveringer (2 refleksjonsrapporter) og muntlig eksamen.
Studenten skal skrive to refleksjonsrapporter som hver teller 30 %, totalt 60%.
- 1 Refleksjonsrapport om egen entreprenøriell læring (5-7 sider)
- 1 Refleksjonsrapport om entreprenøriell regional praksis (7-10 sider)
Refleksjonsrapportene skal leveres digitalt 2 uker etter praksisperioden.
Muntlig eksamen skal telle 40 % av den totale vurderingen, og skal gjennomføres senest uken etter praksisperioden.
Karakterskala er A-F der F er ikke godkjent
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler