PHA502 Kommunikasjon, samhandling, konfliktforståelse, og konfliktløsing
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
I dette emnet fremheves det relasjonelle perspektiv. Samspill mellom mennesker er sentralt i forståelse av utvikling av psykiske lidelser og rusproblem så vel som bedringsprosesser. Teori, modeller for kommunikasjon og kunnskap om konflikter og løsning av konflikter blir belyst. Studentene fordyper seg innenfor tema individuelt og gruppevis skriftlig i henhold til en gitt valgt problemstilling innenfor emnet.
- Kommunikasjons- og samhandlingsteorier knyttet til psykiske lidelser og rusarbeid
- Relasjonens betydning i forhold til mennesker med psykisk lidelse og rusproblem
- Relasjon i tilknytning til makt/avmakt, konflikt, tvangs- og kontrolltiltak
- Brukerperspektivet, autonomi, brukermedvirkning
- Bedringsperspektiv / Recovery perspektiv
- Konfliktforståelse
- Krevende livserfaringers innvirkning på kommunikasjon og relasjon
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsprosesser
- har avansert kunnskap om relasjonens betydning for psykisk helse- og rusarbeid
- har inngående kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
- har inngående kunnskap om hvordan krevende livserfaringer påvirker kommunikasjon og samhandling og bedringsprosesser
- har inngående kunnskap om konfliktforståelse og konfliktløsning
Ferdigheter:
Studenten...
- kan anvende relevante tilnærminger i kommunikasjon og samhandling med pasienter/klienter/brukere, pårørende og i samarbeid med andre profesjonelle ¿ kan analysere kommunikasjon og relasjonelle samspill
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan reflektere kritisk over egen kommunikasjon og samhandling
- kan formidle betydningen av relasjonen og brukerperspektivet i psykisk helse- og rusarbeid
Krav til forkunnskaper
Studierett på Master i psykisk helse- og rusarbeid - HVL - Bergen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesning
- Ferdighetstrening
- Gruppearbeid
Gruppeoppgave med skriftlig notat, muntlig framlegg og diskusjon. Gruppearbeid anvendes som pedagogisk metode blant annet for utvikling av relasjonskompetanse. Gruppene er tverrfaglig sammensatt for å bidra til økt kunnskap om egen og andres profesjon og øke forståelse for menneskers sammensatte behov og ulike etaters rolle og fremme evne til tverretatlig samarbeid til pasientens beste i fremtiden
Obligatorisk læringsaktivitet
- Fylle krav til obligatorisk tilstedeværelse
Arbeidskravene må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen. Mer enn 20% fravær fra gruppearbeid og obligatorisk undervisning medfører at studenten ikke kan fremstilles til eksamen i PHA502.
Godkjente arbeidskrav er gyldig i to påfølgende semester etter godkjenning.
Vurderingsform
Eksamen
Skriftlig hjemmeoppgave i gruppe på 6000 ord +/-10%.
Vurderingsuttrykk
Bestått / Ikke bestått.
Det forutsettes at alle gruppemedlemmer tar ansvar og bidrar i gruppearbeidet og at dette kravet nedfelles i en skriftlig gruppekontrakt. Ved brudd på gruppekontrakten vil gruppemedlemmer som ikke deltar og bidrar i gruppearbeidet kunne ekskluderes fra gruppen, og ikke få framstille seg til eksamen sammen med gruppen.
Ny eksamen
Ved ikke bestått eksamen må gruppen bearbeide eksamensoppgave til ny vurdering.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler