Hopp til innhald

PHD904 Kunstfagdidaktikk og praksisorientert forskning

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er en valgfri del av ph.d-studiet Studier av danning og didaktiske praksiser. Det utforsker og utvikler danningspraksiser i spennet mellom estetikk og pedagogikk, og er en felles plattform for kunstfagene musikk, drama og anvendt teater, og barne- og ungdomslitteratur. Samtidig konkretiserer emnet fagspesifikke problemstillinger.

Gjennom arbeid med emnet skal studenten utvikle kritiske og selvstendige perspektiv på det enkelte kunstfaget innenfor en kunstfagdidaktisk ramme. Sentralt vil være å utforske kunstfagets kunnskaps- og formidlingsregister gjennom ulike typer didaktiske situasjoner av fagspesifikk, kulturell og kommunikativ art. Rammene for hvordan man kan utøve, undervise, forstå og verdsette kunst er knyttet til sosiale, kulturelle og politiske forhold, derfor er også det å kunne begrepsliggjøre og problematisere forhold knyttet til kunst, konvensjoner, institusjoner og makt en del av emnet. Emnet er organisert rundt utforsking og problematisering av felles tema som kan skiftes ut fra kull til kull.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående innsikt i kunstfagdidaktisk forskning i et historisk, nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • er i kunnskapsfronten i sitt spesifikke kunstfags danningspraksiser
  • har forståelse av kulturelle, sosiale og politiske rammer for kunstfaglig praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan verbalisere egne og andres erfaringer og refleksjoner knyttet til kunstfagdidaktiske praksiser
  • kan utforske og utfordre fagspesifikke kunstfagdidaktiske praksiser og deres danningspotensiale
  • kan problematisere og diskutere relevante danningsteorier, posisjoner og perspektiver på høyt faglig nivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere relevante etiske dilemmaer knyttet til kunstfagdidaktisk forskning og utøve sin forskning med faglig integritet
  • kan formidle kunstfagdidaktisk teori og tenkning gjennom anerkjente nasjonale og internasjonale kanaler
  • kan utfordre og bidra til å endre danningsdiskursen fra kunstfagdidaktisk perspektiv

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning i emnet går normalt over ett semester. Kurset kan også holdes over en kortere intensiv periode med tanke på å gjøre det aktuelt for studenter fra andre institusjoner. Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer, veiledning og verkstedsarbeid.

Studentene skal delta aktivt både i kunstneriske og akademiske arbeidsformer som er spesifikke for de ulike fagene.

Obligatorisk læringsaktivitet

Studenten skal utvikle, gjennomføre og vurdere egne formidlingssituasjoner som for eksempel undervisning, utstilling, scenisk presentasjon eller konsert.

Vurderingsform

Studenten skal skrive en kritisk refleksjon på om lag 10 sider knyttet til den gjennomførte formidlingssituasjonen. Det skriftlige arbeidet vurderes av intern og ekstern sensor som bestått/ikke-bestått, på grunnlag av læringsutbyttebeskrivelser for emnet.