PPU-A3-16 Ledelse av læreprosesser 2
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet videreutvikler lærerens kjerneoppgaver i klasseledelse og planlegging, gjennomføring og vurdering av variert undervisning.
Fag- og yrkesdidaktikk i aktuelt og historisk perspektiv er sentralt dette semesteret. Det samme er vurdering for læring, grunnleggende ferdigheter og læringsstrategier.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
Ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
Generell kompetanse
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
Krav til forkunnskaper
-
Anbefalte forkunnskaper
Ledelse av læreprosesser 1 og skolen i samfunnet 1
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og blir gitt i storgruppe og i mindre grupper. Veiledning og oppfølging blir gitt individuelt og til dels i mindre grupper
Obligatorisk læringsaktivitet
Minstekrav om deltakelse på 5 av 6 samlingsdager
Godkjente skriftlige arbeidskrav.
Alle arbeidskrav spesifiseres i semesterplanen
Vurderingsform
Mappe
Hjelpemidler ved eksamen
Alle skrevne og trykte hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler