Hopp til innhald

SP-B15 Spesialpedagogikk B: Språk- og talevansker, lese, skrive- og matematikkvansker

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Språk- og talevansker, lese-, skrive - og matematikkvansker

Å kunne lese og skrive er en viktig forutsetning for deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. I dette emnet vil studenten få innsikt i språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker. Studenten vil få innsikt i hvordan barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og avhjelpe vansker på individ- og systemnivå. Emnet tar for seg følgende perspektiv: symptomer, årsaker, kartlegging, forebygging og spesialpedagogiske tiltak. Studenten får spesialpedagogisk kompetanse som er relevant i arbeid med tilpasset opplæring og tidlig innsats i en inkluderende barnehage og skole.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har kunnskap om språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker
  • Har kunnskap om årsaker og symptomer knyttet til språk- og talevansker, lese-, skrive og matematikkvansker
  • Har kunnskap om tilpasning og metodiske/didaktiske tilnærminger innenfor disse områdene
  • Har kunnskap om pedagogiske og organisatoriske tiltak
  • Har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy

 

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, og ta grunngitte valg
  • Kan finne, vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • Kan gi råd og veiledning om ulike planer/tiltak
  • Kan bruke ulike kartleggingsverktøy

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker
  • Kan reflektere over egen praksis og justere denne i lys av ny forskning om språk- og talevansker, lese-, og skrive - og matematikkvansker
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer om tema og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • Kan ta ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg, og gi råd og veiledning til kollegaer og foresatte
  • Forstår sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger

Obligatorisk læringsaktivitet

*80 % obligatorisk frammøte

*Obligatoriske oppgaver, som blir presentert i semesterplanen

Vurderingsform

Muntlig eksamen, 30 minutt. Karakter: A-F

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler