SYKHB2023 Sykepleie ved spesielle behov innen kommunehelsetjenesten og psykisk helse
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Fokus i emnet er sykepleie til pasienter (inkludert barn) med akutte og langvarige psykiske og somatiske lidelser. I tillegg fokuseres det på sykepleie ved geriatriske lidelser. Videre vektlegges helsefremmende- og forebyggende sykepleie til friske og utsatte grupper i et individperspektiv. Læring og undervisning er organisert ut fra aktuelle tema, der sykepleie og støttefag integreres. Praktisk informasjon om emnet: Det kan være aktuelt med undervisning på ettermiddag/kveldstid. Det kan forekomme utgifter til reising i forbindelse med ekskursjon/ praksis.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- Har kunnskap om sykepleie til pasienter (inkludert barn) med akutte og langvarige lidelser innen psykisk helse.
- Har kunnskap om sykepleie til pasienter (inkludert barn) med akutte, kroniske og langvarige somatiske lidelser.
- Har kunnskap om sykepleie til pasienter med akutte, kroniske og langvarige geriatriske lidelser.
- Har kunnskap om helsefremmende sykepleie.
- Har kunnskap om risikofaktorer og forebyggende sykepleie.
- Har kunnskap om hvordan pasientens og pårørendes livssituasjon påvirkes av sykdom, lidelse og behandling.
- Har kunnskap om relasjonens betydning for pasientens helse.
- Har kunnskap om pasient- og brukermedvirkning med vekt på myndiggjøring, anerkjennelse og sosial deltagelse.
- Har kunnskap om hjemmets betydning ved utøvelse av sykepleie, og hjemmesykepleiens oppgaver og funksjon.
- Har kunnskap om det å være pasient på institusjon/ ulike boformer, og sykehjemmets oppgaver og funksjon.
- Har kunnskap om helhetlig omsorg til pasienter og deres pårørende i livets sluttfase.
- Har kunnskap om psykisk helse og kommunehelsetjenesten sin historie og utvikling.
- Har kunnskap om sentrale begrep i sykepleie.
- Har kunnskap om etikk i sykepleieteorier med spesiell vektlegging av omsorgsetikk.
- Har kunnskap om utviklingspsykologi.
- Har kunnskap om organisering og juridiske rammebetingelser for helsetjenesten.
Ferdigheter:
Studenten:
- Kan anvende helsefremmende tilnærming.
- Kan identifisere risikofaktorer og forebygge sykdom.
- Kan observere, vurdere, planlegge, gjennomføre, evaluere og dokumentere pleie og omsorg til pasienter.
- Kan ivareta pårørende sine behov.
- Kan utføre faglig forsvarlig legemiddelhåndtering.
- Kan tilrettelegge for rehabilitering.
- Kan anvende den etiske refleksjonsmodellen.
- Kan utøve faglig forsvarlig sykepleie innen gitte rammer og lovverk.
Generell kompetanse:
Studenten
- Kan gjøre rede for hvordan en ivaretar helhetlig sykepleie til forskjellige pasienter.
- Kan arbeide i samsvar med pasient- og brukerrettigheter.
- Kan arbeide kunnskapsbasert.
- Kan drøfte pårørendes behov.
- Kan drøfte barns behov som pårørende.
- Kan drøfte sykepleiers rolle i samarbeid med andre profesjoner.
- Kan drøfte sykepleieren sitt ansvar for kontinuitet i pasientforløpet.
- Kan reflektere over egne holdninger, handlinger og dannelse.
- Kan ivareta yrkesetiske verdier.
- Kan drøfte verdien av helsefremmende og forebyggende arbeid.
- Kan drøfte sykepleiers plikter og kravet til forsvarlig sykepleie.
Krav til forkunnskaper
Bestått emnene: SYKHB 1021, SYKHB 1031. Godkjente arbeidskrav i 2. semester knyttet til SYKHB 1022 og SYKHB 1032.
Anbefalte forkunnskaper
Alle forutgående emner.
Undervisnings- og læringsformer
Det legges vekt på studentaktive læringsformer. Disse arbeidsformene kan være aktuelle: arbeidskrav, veiledning individuelt og i gruppe, selvstudium, refleksjon, gruppearbeid, demonstrasjoner, ferdighetstrening, simulering, muntlig presentasjon, digitale læringsverktøy, medstudentrespons, selvevaluering, seminar, kunnskaps- og forskningsbasert undervisning, forelesninger.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Somatisk/geriatrisk sykepleie – Individuell skriftlig oppgave basert på case, 1500 ord +/- 10%
- Psykisk helsearbeid – Praktisk oppgave i gruppe med en individuell skriftlig innlevering med utgangspunkt i case, 1000 ord +/- 10+%
- Helsefremmende og forebyggende arbeid samt kommunikasjon med barn – Skriftlige, praktiske og muntlige gruppeoppgaver i to deler. Del 1: 500 ord +/- 10%, del 2: 750 ord +/- 10%
- Tilstedeværelse 90% ved obligatorisk undervisning
Alle arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeeksamen, 5 dager.
Tid for ut- og innlevering av eksamen blir gitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F svarer til ikke bestått.
Ny eksamen foregår som ved ordinær eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Mer om hjelpemidler