ADF801 Psykososiale vansker
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Psykososiale vansker kan en møte som mindre, avgrensede problemer eller alvorlige komplekse vansker. I studiet vil det bli tatt utganspunkt i en systemisk tilnærming til problemfeltet, som også inkluderer et individperspektiv.
Psykososiale vansker:
- Grunnleggende innføring i tema, problematikk og grunnbegreper
- Ulike teoretiske tilnærminger til feltet
- Barn og ungdom i krise, med nærmere innsikt i spesifikke vanskelige livssituasjoner
- Barn og unge med psykososiale vansker i grunnskole og videregående skole
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten skal ha
- Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om atferdsproblematikk, mulige uttrykksformer og mulige årsaker og risiko- og ressursfaktorer for elevers sosiale utvikling
- Inngående teori- og forskningsbasert kunnskap om utvikling av sosial kompetanse
- Innsikt i lærarrollens betydning og pedagogisk handling knyttet til atferdsproblematikk
- Innsikt i populærvitenskaplig artikkelskriving
Ferdigheter
Studenten skal
- Kunne hente ut aktuell forskningsbasert teori ved behov i yrket
- Utvikle kritisk refleksjon knyttet til ulike tiltak
- Kunne identifisere og vurdere risikofaktorer for utvikling av psykososiale vansker
- Utvikle pedagogisk handlingskompetanse knyttet til forebygging og tiltak
Generell kompetanse
Studenten skal
- Være nytenkende og innovativ i møte med psykososiale vansker i skolen
- Kritisk kunne reflektere over egne holdninger, praksis og kommunikasjon i møte med psykososiale vansker
- Kunne forbedre praksis basert på vitenskaplige teori og metode, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
Krav til forkunnskaper
Fullført lærerutdanning rettet mot grunnskole eller videregående skole.
Studiet bygger på generell innsikt i spesialpedagogikk gitt gjennom lærerutdanningene.
Undervisnings- og læringsformer
Det bli benyttet varierte arbeidsformer: Forelesninger på campus, individuelt arbeid, gruppearbeid, veiledning knyttet til arbeidskrav og første eksamensoppgave.
Obligatorisk læringsaktivitet
Muntlig framlegg av gruppearbeid.
Arbeidskrav blir vurdert med godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent innen gitt frist før eksamen.
Vurderingsform
Oppgave.
Innleveringsfrist blir opplyst på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler