BARN504 Klinisk studie i barnesykepleie 1
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet kliniske studier nivå 1 omhandler grunnleggende krav til utøvelsen av barnesykepleie og bygger på tidligere gjennomførte emner. Emnet tilrettelegger for anvendelse av barnesykepleiefaglige kunnskaper ved systematisk observasjon vurdering og monitorering av det akutt/kritisk syke barnet. Pasientens sikkerhet er sentralt i emnet. Emnet legger vekt på mestring av medikamenthåndtering og dokumentasjonssystemer.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har begynnende kunnskap om barnesykepleie som fag og barnesykepleierens funksjon og ansvar i helsevesenet og samfunn
- har innsikt i barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
- har innsikt i barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
- har kunnskap om medisinsk og kirurgisk behandling, samt barnesykepleie ved akutt og/eller kritisk sykdom eller skade
- har kunnskap om de vanligste komplikasjonene ved akutt og/eller kritisk sykdom og behandling
- har kunnskap om virkning/bivirkning og administrering av medikamenter
Ferdigheter:
Studenten...
- kan arbeide selvstendig innen avgrensede områder av praksisen
- kan identifisere ulike former for stress og mestringsmekanismer og ut fra dette kan ivareta den akutt og/eller kritisk syke pasientens og pårørendes behov
- kan anvende ulike dokumentasjonsformer forsvarlig, kurveføring og rapportere den utførte sykepleie i samarbeid med veileder
- kan under veiledning anvende avansert medisinsk teknisk utstyr og har innsikt i risikomomenter knyttet til bruk av slikt utstyr
- kan ta ansvar for sikker medikamentadministrering
- kan overholde hygieniske prinsipper, forebygge infeksjoner og bidra til pasientens sikkerhet
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan utøve barnesykepleie med respekt for pasientens- og pårørendes integritet, ressurser og opplevelser
- kan kommunisere og samhandle med barnet, pårørende og teamet rundt pasienten
- kan delta i samhandling med pasienter og pårørende i ulike aldersgrupper, livssituasjoner og fra ulike kulturer ved akutt og/eller kritisk sykdom
- kan reflektere over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen sammen med veileder
- kan bidra til pasientsikkerhet i utøvelsen av barnesykepleie
- kan analysere etiske -, juridiske- og administrative forhold i utøvelse av barnesykepleie
- kan søke opp forskningsbasert kunnskap i utøvelse av sykepleie
Krav til forkunnskaper
Bestått emnene BARN501 og BARN502
Før første praksisstudieemnet må masterstudenten gjennomføre 4 obligatoriske e-læringskurs som omhandler aktuelle retningslinjer i helseforetaket. For å kunne gis tilgang til pasientdatasystemet må hver student i tillegg søke webcruiter så snart det kommer melding på e-post eller via Canvas. Registrering av gjennomførte kurs rapporteres ved å sende e-post med dokumentasjon (i form av printscreen) til praksiskontoret.
Anbefalte forkunnskaper
Bestått emnene BARN501 og BARN502
Undervisnings- og læringsformer
8 ukers praksisstudier som skal omfatte en av følgende avdelinger:
- Nyfødtintensiv avdeling
- Barnemedisinske og barnekirurgiske avdelinger
- Barnepoliklinikk
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for at kandidaten får bestått praksisstudier:
- Obligatorisk frammøte i praksis og veiledningssamtaler.
- Skriftlig lærings- og evalueringsdokumentasjon (ukerapport, læringsutbytte, evalueringsskjema).
- Godkjent skriftlig arbeid tilknyttet praksisstedets problemområder, maksimalt 1500 ord.
Vurderingsform
Vurdering av praksisstudier
Vurderingsuttrykk
Praksis vurderes til Bestått/Ikke bestått
Studenten har krav på vurdering underveis i de kliniske studier og skal halvveis, eller senest 3 uker før avsluttet klinisk periode, få skriftlig melding dersom det oppstår tvil om bestått. Meldingen skal angi hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å få bestått de kliniske studiene. Dersom studenten i siste halvdel/de siste tre ukene av perioden viser atferd som åpenbart gir grunnlag for ikke bestått, kan karakter ikke bestått gis selv om melding ikke er gitt tidligere.
Ved karakter ikke bestått, har studenten krav på å få tilrettelagt den aktuelle perioden en gang til.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler