Hopp til innhald

BVP5-312 Forskingsmetode, psykisk helse og barnevern

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Felles med bachelor i vernepleie og sosialt arbeid. Studentene får undervisning i forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk. Denne delen inneholder kunnskap om sentrale vitskapsfilosofiske retninger og metoder for innsamling og analyse av data. Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) er et flerfaglig samarbeid med andre profesjonsutdanninger ved høgskulen. Tema er barn i utsette livssituasjoner.

I den studiespesifikke delen får studentene kunnskap om perspektiv på barn og unge si psykisk helse, familiearbeid. De får en innføring i de delene av velferdsretten som har relevans i arbeid med psykisk helse og rus, ig innføring og trening i å utarbeide barnevernsvedtak.

Læringsutbytte

Felles læringsutbytte for barnevern, sosialt arbeid og vernepleie.

Kunnskap:
Studenten...

  • har kunnskap om forskningsprosessen
  • har kjennskap til forskningsetiske retningslinjer
  • har kunnskap om vitskapsteoretiske problemstillinger og kunnskapsteoretiske posisjoner

Ferdigheiter:
Studenten...

  • kan identifisere trusler mot etiske grunnverdier, og reflektere over væremåter i lys av sosialfagprofesjonenes krav til fremtoning og etisk forsvarlig handling

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan vurdere det metodiske grunnlaget i kvalitative og kvantitative forskningsundersøkelser

Studiespesifikke læringsutbytte.

Kunnskap:
Studenten...

  • har kunnskap om sammenhengen mellom strukturelle forhold, kultur og psykisk helse blant utsette barn og unge
  • har kunnskap om profesjonelle familiesamtaler
  • har kjennskap til tvangsparagrafene i arbeid med psykisk helse og rus
  • har kunnskap om krav til utforming av vedtak i barnevernet etter Lov om barnevern

Ferdigheiter:
Studenten...

  • kan bruke familieperspektiv på barn og unge sin psykiske helse
  • kan utforme vedtak etter Lov om barnevern

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan bruke tilnærmingsmåter og perspektiv på psykisk helse til å forstå barn og familier i utsette livssituasjoner og grunngi handlingsalternativ

Vurderingsform

Individuell heimeeksamen, ei veke. 3500 ord +/-10%.

Vurderingsutrykk A-F, der F svarar til ikkje greidd.

Ny eksamen

Skriftlig individuell hjemmeeksamen med ny oppgavetekst.