CM3-BAC-20 Bacheloremne
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Bacheloroppgaven på utdanningen i Community Music skal være et selvstendig arbeid som viser saklighet, faglighet og evne til kritisk refleksjon. Dette er et arbeid som synliggjør i hvilken grad studenten kjenner sitt fag, og kan formidle det gjennom å behandle innsamlet empiri i en større skriftlig oppgave, der det settes krav til akademisk skriving.
Forøvrig gjelder høgskolens retningslinjer for bacheloroppgave.
Viktige tema i emnet er:
- refleksjon og analyse knyttet til estetisk teori, musikkvitenskap og virksomhet som community musiker
- gjennomføring av eget empirisk orientert prosjekt
- forskningsmetoder for kreative fag og for virksomhet som community musiker
- tid til egen skriving og veiledning
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- grunnleggende kunnskaper om ledelse og gjennomføring av større prosjekt
- dybdekunnskap om relevante metoder for kreative fag og for virksomhet som community musiker.
- dybdekunnskap om musikerskap i kontekst
- kunnskap om ulike fremgangsmåter ved litteratursøk
Ferdigheter:
Studenten kan:
- reflektere over egen profesjonsutøving og justere denne under veiledning
- tilpasse og skape musikk for ulike instrumenter
- presentere ulike perspektiver på feltet community music
Generell kompetanse:
Studenten:
- vise faglig sammenheng mellom skapende og utøvende virksomhet i møte med ulike kulturer og praksisfelt
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere kritisk over community music praksis
- kan reflektere interdisiplinært innen musikkfaget og i møte med praksis
- kan planlegge, disponere og gjennomføre skriving av en akademisk oppgave med krav til kildekritikk og med krav om drøfting på en selvstendig måte
Krav til forkunnskaper
Bestått alle emne i CM1 og CM2:
CM1-MUS1
CM1-MKS1
CM1-MUS2
CM1-MKS2
CM2-MUS3
CM2-PSS
CM2-MKS3
CM2-MUS4
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper der det er hensiktsmessig. Det gis en innføring i skriving av oppgaven, inkludert kildesøk og kritisk vurdering av kilder. Mesteparten av tiden brukes til selvstendig skriving under veiledning.
Obligatorisk læringsaktivitet
Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver, både skriftlig og muntlig, spesifiseres i semesterplan ved oppstart. Obligatorisk frammøte i praktiske disipliner.
Vurderingsform
Del 1: Bacheloroppgave, individuell eller i gruppe, omfang 7500-12000 ord, (vekt 51%).
Del 2: Individuell muntlig eksamen (vekt 49%).
Karakterskala A-F.