DAT155 3D Datagrafikk
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Gjennom faget skal studentene få innsikt i prinsipper for og konstruksjon av geometrisk modellering for å lage bilder basert på slike modeller.
Innhold
- Grafiske systemer og modeller
- Grafisk arkitektur
- Grafisk programmering
- GPU-programmering med shader
- Geometriske objekter og transformasjoner
- Kameramodell (Viewing i 3D)
- Lysmodell og metoder for overflatevisning
- Diskrete teknikker
- Scenegraf
Læringsutbytte
Etter å ha fullført dette emnet skal studenten kunne:
Kunnskaper
- Forklare de grunnleggende prinsippene i 3D-grafikk
- Forklare virkemåten til relevant programkode
Ferdigheter
- Utforme og skrive programkode for 3D-modeller
- Finne fram i dokumentasjon for API og for programvarebibliotek og kunne anvende dem
Generell kompetanse
- Formidle grunnleggende begreper i faget gjennom presentasjon
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
MAT100 eller MAT104 Grunnleggende matematikk, DAT102 Algoritmer og datastrukturer og DAT105 Vidergående programmering eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og øvingsoppgaver.
Obligatorisk læringsaktivitet
6 obligatoriske øvinger må være innlevert til riktig tid og bestått før eksamen kan avlegges. Aktuelle former kan være innleveringer og presentasjoner.
Godkjente øvinger gir også adgang til eventuell utsatt eksamen påfølgende semester. Ved utsatt og ny eksamen neste gang faget undervises, må nye øvinger gjennomføres.
Vurderingsform
Muntlig eksamen.
Tid og sted vil bli opplyst på emnets sider på Its learning.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Dersom flere enn 30 er oppmeldt, kan eksamen bli skriftlig skoleeksamen, 4 timer uten hjelpemidler.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidlerFaglig overlapping
- TOD110 - Grafiske metodar - Reduksjon: 10 studiepoeng