DIA501A Klinisk diabetesspesialitet
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet gir innsikt i diabetessykepleierens arbeidsfelt og gi grunnleggende kunnskap om diabetes og hvordan sykdommen griper inn i hverdagen til den som har sykdommen. Emnet legger vekt på kunnskap om årsaksforhold, sykdomsutvikling og behandling, kunnskap om kosthold, fysisk aktivitet, levevaner og praktisk kunnskap om å monitorere blodglukose og injisere insulin. Forståelse for hvordan det er å få og å leve med sykdommen i hverdagen er sentralt i emnet. I forløpet av den kroniske sykdommen er oppfølging i stor grad knyttet til støtte og veiledning relatert til den enkeltes håndtering av sykdommen i hverdagen. Dette forutsetter at helsepersonell ikke bare har kunnskap om sykdomslære og behandling, men også har innsikt i betydningen av den enkeltes livssituasjon. Emnet legger vekt på at individualisert behandling krever kunnskap om pasientens kulturelle bakgrunn, livssituasjon, utdanning, funksjonsnivå, tidligere diabeteserfaring og eventuelle livskriser. Videre vektlegger emnet at psykososiale aspekter knyttet til det å leve med diabetes kan ha stor betydning for den enkeltes evne til egenomsorg og til å medvirke i behandlingen.
Naturvitenskapelige områder:
- Anatomi, fysiologi og patologi.
- Klassifikasjoner, epidemiologi, utredning, diagnostikk
- Diabetes og genetikk
- Forebygging av diabetes
- Akutte komplikasjoner, hypoglykemi, ketoacidose
- Mikrovaskulære komplikasjoner ved diabetes
- Makrovaskulære komplikasjoner ved diabetes
- Nevropati og andre komplikasjoner ved diabetes
- Behandlingsalternativer ved type 1 diabetes
- Behandlingsalternativer ved type 2 diabetes, metabolsk syndrom og nedsatt glukosetoleranse
- Behandling av følgetilstander og senkomplikasjoner
- Interkurrent sykdom og annen autoimmun sykdom i kombinasjon med diabetes
- Svangerskap og diabetes
- Vekst og pubertetsutvikling
Sykepleiefaglige områder:
- Injeksjonsteknikk og injeksjonshjelpemidler
- Blodsukkertesting og hjelpemidler - kvalitetssikring av utstyr
- Fysisk aktivitet og kostanbefalinger ved ulike former for diabetes
- Fotkontroll og sårbehandling
- Oppfølgingsrutiner og konsultasjonsformer
- Ulike former for dokumentasjon
- Samarbeidsmodeller i helsetjenesten
Samfunnsvitenskaplige områder (inkludert psykologiske emner):
- Teorier om helse og sykdom
- Teorier om stress og mestring
- Betydningen av langsiktige strategier - helsefremmende og sykdomsforebyggende tiltak
- Emosjonsfokuserte og problemfokuserte mestringsstrategier
- Selvoppfatning og selvbilde, opplevelse av kontroll og mestring
- Endring av levevaner og levevaneintervensjoner hos grupper kronisk syke
- Empowerment og brukerinvolvering
- Menneskesyn og kunnskapssyn - grunnlaget for brukermedvirkning
- Behandlerrolle og pasientrolle
- Individuell plan
- Likemannsarbeid og sosial støtte
- Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Brukerorganisasjonene som samarbeidspartnere
- Familiedynamikk og familierelasjoner
- Pårørende som ressurs
- Kulturelle aspekt
Læringsutbytte
Fullført emne gir følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Masterstudenten...
- kan bruke kunnskap om ulike diabetesformer, forebygging, utrednings- og behandlingstiltak som kan fremme helse, mestring og livskvalitet
- har spesialisert kunnskap om ulike behandlingsprinsipper og medisinsk behandling til personer med diabetes
- har inngående kunnskap om hvordan diabetessykdommen utvikler seg, hvordan akutte komplikasjoner, langtidskomplikasjoner (mikro og makrovaskulære komplikasjoner) og følgesykdommer kan påvirke pasienten fysisk, psykisk og sosialt
Ferdigheter : Masterstudenten...
- kan anvende kunnskap om diabetes i møte med pasienter i alle deler av livsløpet
- har kunnskap om de vanligste medisinske undersøkelsesmetodene/testene i forhold til diabetes, samt har forståelse for og kan selve gjøre enkel tolkning av resultatene
- har kunnskap om psykososiale problemområder ved diabetes; kan kartlegge, forebygge og følge opp for å sikre best mulig helse og livskvalitet
- kan utarbeide individuell plan
- kan anvende kunnskap om trygdelovgivning og pasientrettigheter samt pasientorganisasjoner, lærings- og mestringssentra for personer med diabetes
Generell kompetanse: Masterstudenten...
- kan kartlegge og vurdere pasienter med diabetes ut fra et kunnskapsbasert sykepleiefaglig perspektiv i forhold til sykepleiefaglige emner som injeksjonsteknikk, hjelpemidler, kost, forebygging av fotsår, sårbehandling og oppfølgingsrutiner
- har inngående kjennskap til ulike samarbeidsmodeller i helsetjenesten, for eksempel samarbeid mellom primær- og spesialisthelsetjenesten
Krav til forkunnskaper
Studierett på master i klinisk sykepleie - diabetessykepleie ved HVL.
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Gruppearbeid med framlegg og opposisjon
- Studiegruppe med integrering av teori og praksis
- Seminar
- Selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
1. Fagnotat med utgangspunkt i en klinisk problemstilling relatert til spesialiteten.
2. Praktisk diabetessykepleie (simulering på SIM arena).
Godkjent arbeidskrav er gyldige til og med neste ordinære studieløp. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Vurderingsform
Eksamen Skriftlig 4 timers eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen Ved ikke bestått (karakteren F) må studentene gå opp til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler