DIA501B Helsepedagogikk
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Pasientopplæring og veiledning gir økt egeninnsikt og evne til å mestre sykdom i hverdagen. Emnet legger vekt på kunnskap helsepedagogiske tilnærminger og metoder, motivasjon, mestring, empowerment og brukermedvirkning. Opplæring og veiledning av personer med diabetes krever at helsepersonell har trening i å anvende helsepedagogiske tilnærminger og metoder i konkrete kliniske situasjoner. Sosiokulturell bakgrunn, utviklingsmessige forutsetninger, kunnskap om egen sykdom, sykdomsdiagnose og rammefaktorer er forhold som er viktige når helsepersonell planlegger og gjennomfører veiledning til personer med diabetes og deres pårørende. I tillegg legger emnet vekt på innsikt i lærings- og mestringssentra som en viktig arena for brukeropplæring og møteplass for brukere og helsearbeidere innen primær- og spesialisthelsetjenesten.
Pedagogisk teori og læring:
- Kommunikasjon og samhandling
- Sentrale teorier om læring
- Motivasjon og mestring
- Helseatferdsmodeller og teorier om atferdsendring
- Mestringsforventninger, mestringsopplevelser og motivasjonsarbeid
- Ulike kommunikasjons- og motivasjonsformer, veiledningsteknikker og verktøy
- Barrierer for læring hos individet
- Organisatoriske og systemiske barrierer for læring
- Økonomiske og juridiske rammer - sentrale lover og føringer av betydningen for opplæring
- Kultur, verdier og holdninger - læreprosesser hos individer og grupper - faktorer som påvirker helseatferd
- Helsepedagogiske utfordringer i et livsløpsperspektiv
- Individrettede og samfunnsrettede tiltak
- Gruppeprosesser og gruppedynamikk
Læringsutbytte
Fullført emne gir følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Masterstudenten...
- har innsikt i og kritisk forståelse for organisatoriske og helsepolitiske rammer for helsepedagogiske tiltak, opplæring og veiledning til pasienter og pårørende
- har innsikt og kritisk forståelse av roller, relasjoner og maktforhold i samfunnet og helsetjenesten
- har innsikt i verdien av at pasienter er medvirkende i læringsprosessen
Ferdigheter Masterstudenten....
- kan planlegge og gjennomføre individtilpasset opplæring med utgangspunkt i den enkelte pasient og pårørende sine behov, ressurser og familiesituasjon
- kan planlegge og gjennomføre ulike former for gruppebaserte opplæringstiltak med utgangspunkt i ulike teoretiske tilnærminger
- kan planlegge og iverksette ulike helsepedagogiske tiltak
Generell kompetanse Mastertudenten...
- kan vurdere når helseopplysning eller sykdomsforebygging skal formidles, hva som skal formidles og på hvilken måte det bør skje (målgruppe vs. metode)
- kan undervise og veilede i praktisk forebyggende opplæring, behandling og ved rehabilitering til brukere av helsetjenesten
- kan innhente ny kunnskap om effekt av pasientopplæring og undervisning
Krav til forkunnskaper
Studierett på Master i klinisk sykepleie - Diabetessykepleie ved HVL
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Egenaktivitet i gruppe med framlegg og opposisjon
- Studiegruppe med integrering av teori og praksis
- Seminar
- Selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
- Kommunikasjonsseminar med øvelser i kommunikasjon og veiledning av pasienter og pårørende.
Godkjent arbeidskrav er gyldige til neste ordinære studieløp.
Arbeidskrav må være godkjent før masterstudenten får fremstille seg til eksamen i emnet
Vurderingsform
Skriftlig hjemmeeksamen på maksimum 2000 ord.
Eksamensoppgaven knyttes til en gitt kasuistikk og leveres inn en uke etter avslutningen av kommunikasjonsseminaret.
Vurderingsuttrykk: Bestått / ikke bestått.
Gjennomføring av ny/ utsatt eksamen: Ved ikke bestått må masterstudenten bearbeide sin besvarelse til ny/utsatt eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Hjelpemidler kan benyttes fritt i arbeidet med hjemmeoppgaven.
Mer om hjelpemidler