EVL-RGLF115 Regning som grunnleggende ferdighet, emne 1
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Gjennom studiet skal studenten få forståelse for regningens betydning som allmenndannende kompetanse og dets samspill med fagene i skolen. Studenten skal få forståelse av hva som menes med regning som grunnleggende ferdighet på de ulike fagenes egne premisser. Fagdidaktisk kunnskap om hvordan regning kan bidra til å øke elevenes samlede kompetanse vil bli vektlagt. Det vil også bli satt fokus på bruk av IKT som verktøy for regning.
Studenten skal oppnå forståelse for hvordan elever lærer regning, kunne vurdere elevenes tenkemåte og legge til rette for god strategiutvikling. Studenten skal kunne tilpasse opplæringen til elevene, og selv få kunnskap om matematikkfagets innhold og progresjon på ulike trinn i grunnskolen.
I tillegg til opplæring i kollegaveiledning vil det i studiet vektlegges utvikling av egne undervisningsopplegg, utprøving og refleksjon. Praksis vil spille en sentral rolle og det er nødvendig med tilknytning til grunnskolen, slik at en kan prøve ut opplegg og få erfaring med veiledning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten
- har undervisningskunnskap om størrelser og tall, tallforståelse og de fire regneartene.
- har kunnskap om strategiopplæring innen de fire regneartene.
- har kunnskap om regning som grunnleggende ferdighet i ulike skolefag.
- har kunnskap om digitale verktøy som kan støtte regneopplæring.
- har kunnskap om kommunikasjon og veiledning.
Ferdigheter:
Studenten:
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike fag og på ulike trinn, med fokus på hvordan tallforståelse og regneferdigheter kan støtte elevenes utvikling i disse fagene.
- kan analysere og diskutere læringsprosesser.
- kan planlegge, begrunne og gjennomføre kollegaveiledning.
- kan støtte og utfordre kolleger i arbeid med å implementere regning i ulike skolefag.
Generell kompetanse:
Studenten
- har faglig og didaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere regneundervisning for 1. - 10. trinn.
Krav til forkunnskaper
-
Undervisnings- og læringsformer
Nettbasert undervisning i form av forelesninger, diskusjoner, refleksjon og oppgaveløsning. Vi vil blant annet bruke Adobe Connect og læringsplattformen Canvas som verktøy.
Obligatorisk læringsaktivitet
80 % deltakelse i nettmøter annenhver uke. I tillegg vil det blir deltakelse i diskusjonsforum i Canvas og innlevering av skriftlige arbeider. Studiekravene blir spesifisert i semesterplan.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen - 5 dager
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler