Hopp til innhald

GB4EN1113 Engelsk språk med fagdidaktikk 1

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Engelsk 1 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Engelsk språk med fagdidaktikk 1
  • Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 1

Engelsk 1, Engelsk språk med fagdidaktikk 1 går i høstsemesteret. Emnet tilbys i fjerde studieår.

Emneplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig lærerutdanning.

Engelsk språk med fagdidaktikk gir en innføring i språkopplæring og fagdidaktikk med tanke på arbeid i grunnskolen. Dette omfatter kunnskap om hvordan språket er bygd opp og utvikling av egen språkferdighet. I deler av fagdidaktikken rettes arbeidsoppgavene inn mot hvilke trinn (1-7 eller 5-10) studentene skal undervise på. Emnet gir innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter i klasserommet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har god kunnskap om lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og norsk
  • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk inkludert grunnleggende ferdigheter
  • har kunnskap om barns språklæring i et andrespråksperspektiv, samt noen strategier og metoder som fremmer språkutvikling
  • har kjennskap til gjeldende læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
  • har kjennskap til noen læremidler og lærebøker som kan brukes i engelskopplæringen

Ferdigheter

Studenten

  • kan snakke engelsk funksjonelt, tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan skrive engelsk funksjonelt, tilpasset målgruppen i ulike situasjoner
  • kan identifisere og forklare noen elementer i språkets grammatiske struktur og lydsystemet som er viktig for undervisning på dette nivået
  • kan anvende fagkunnskap didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen
  • kan planlegge, lede og evaluere elevers læringsarbeid
  • kan identifisere og forklare grunnleggende språklige forskjeller og likheter mellom norsk og engelsk
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever

Generell kompetanse

Studenten

  • har god kompetanse i engelsk
  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk
  • kan reflektere over sin rolle som engelsklærer med hensyn til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan identifisere problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen for språklæring og arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi, og vil få innføring i skriveteknikker på engelsk. Det forventes at studentene deltar i diskusjoner på kollokviemøter og på Canvas som en utvidelse av læringssituasjonen, i tillegg til det som foregår i klassen.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har et fravær i et emne på mer enn 20 % vil ikke få godkjent emnet. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle deler av pensumet vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium.

Det vil bli gitt tilbud om en studietur til Det Norske Studiesenteret i York, to uker for de som tar 60 studiepoeng i løpet av studieåret og en uke for de som tar 30 studiepoeng. De studentene som ikke reiser, vil få en alternativ oppgave som må godkjennes.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Tre oppgaver i språkemner
  • York-opphold eller alternativ oppgave
  • Studiedeltakelse på minst 80% (se ovenfor)

Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement, og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav. Seksjonen utarbeider en innleveringsplan i samråd med studentrepresentantene i fagutvalget slik at arbeidet med prosjektdelene blir mest mulig jevnt fordelt. Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består obligatoriske arbeidskrav, kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester. De kan også få et tredje forsøk, men det kan først skje når vurderingselementet skal innleveres i neste studieår.

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler