Hopp til innhald

GB4EN1213 Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 1

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Studenter i engelsk skal gjøre seg kjent med innholdet i denne emnebeskrivelsen.

Engelsk 1 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng (sp):

  • Engelsk språk med fagdidaktikk 1
  • Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 1

Engelsk 1, Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk 1 går i vårsemesteret. Emnet tilbys i fjerde studieår.

Fagplanen for Engelsk bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og inngår i en fireårig lærerutdanning.

Engelsk litteratur og kultur med fagdidaktikk gir en innføring i bruk av ulike tekster i engelskundervisningen. Emnet omfatter også utvikling av egen tekstkompetanse og språkferdighet. Emnet gir innsikt i ulike læringsaktiviteter og arbeidsmåter i klasserommet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om levesett og kulturuttrykk i noen engelsktalende land med vekt på litteratur som fremmer interkulturell læring
  • har kunnskap om og forståelse for det flerkulturelle samfunn
  • har innsikt i språkstimulerende bruk av barne- og ungdomslitteratur i undervisningen
  • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
  • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen, inkludert begynneropplæring
  • har kunnskap om språklæringsteorier, samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling, inkludert ulike internasjonale og nasjonale prøver og kartleggingsverktøy
  • har kjennskap til et vidt spekter av ulike læremidler og lærebøker som kan brukes i klasserommet, samt læringspotensialet til ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media
  • har kunnskap om hvordan de kan jobbe med elevenes utvikling av de grunnleggende ferdighetene

Ferdigheter

Studenten

  • kan lese og forstå relativt kompliserte tekster
  • kan bruke engelsk sikkert skriftlig og være en god språkmodell for elevene
  • kan bruke engelsk sikkert muntlig og være en god språkmodell for elevene
  • kan analysere, velge ut og tilrettelegge for arbeid med engelskspråklig litteratur for barn og ungdom
  • kan legge til rette for elevers arbeid med engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i utvalgte engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med vekt på skriftlige, muntlige og sammensatte tekster
  • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
  • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
  • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, skriving, lesing og tale og et gradvis større ordforråd for alle elever
  • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis og begrunne vurderingene
  • kan kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen
  • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

Generell kompetanse

Studenten

  • har høy kompetanse i engelsk
  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
  • kan reflektere over egen læring og praksis i engelskfag i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges faglige utvikling
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

Kurset omfatter en rekke teknikker for arbeid med et fremmedspråk, blant annet gjennom bruk av informasjonsteknologi. Det blir gitt innføring i skriveteknikker på engelsk, inkludert krav til skriftlig framstilling. Arbeidsmåter vil være oversiktsforelesninger i kombinasjon med drøfting av stoffet, gruppearbeid (både i par og større grupper), individuelt arbeid, demonstrasjoner, prosjektarbeid og framføringer. Studentene vil få erfaring med arbeidsmåter som kan brukes i grunnskolen. Det forventes at studentene deltar aktivt i diskusjoner på kollokviemøter og på Canvas som en utvidelse av læringssituasjonen i tillegg til det som foregår i klassen. Studiet krever en god del selvstendig arbeid, og undervisningen forutsetter at studentene kommer forberedt.

All undervisning i faget foregår på engelsk, og øvingsaspektet er helt sentralt i studentenes arbeid med faget. Det som formidles i undervisningen kan komme i tillegg til det som står på pensumlisten, og vil regnes som pensum. Det er obligatorisk studiedeltakelse ved all undervisning. Det er en forutsetning at studentene er til stede, og slik tar ansvar for og aktivt del i læringsarbeidet i klassen. Studenter som har mer enn 20 % fravær i et emne vil ikke få godkjent emnet. Studentene har selv ansvar for å registrere seg når de møter, og for å følge med på om de har tilstrekkelig studiedeltakelse for å kunne melde seg opp til eksamen.

Ikke alle tekstene på pensumlisten vil bli gjennomgått. Deler av pensumet i de enkelte emnene må derfor leses som selvstudium og diskuteres i kollokvier.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Et prosjektarbeid
  • En skriftlig oppgave / prøve
  • Minst 80% studiedeltakelse (se ovenfor)

Det vil bli gitt retningslinjer for hvert vurderingselement og det vil også bli informert om veiledning og faglige krav. Seksjonen utarbeider en innleveringsplan i samråd med studentrepresentantene i fagutvalget slik at arbeidet blir mest mulig jevnt fordelt over studieløpet for emnet. Studentene plikter å orientere seg om og overholde innleveringsfristene.

Obligatoriske arbeidskrav må være bestått før oppmelding til eksamen. Studenter som ikke består obligatoriske arbeidskrav kan få ett nytt forsøk underveis i studieåret, men maksimalt to forsøk per arbeidskrav per semester. De kan også få et tredje forsøk, men det kan først skje når vurderingselementet skal innleveres i neste studieår.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen, 30 minutter.

Tid og sted for eksamen vil bli opplyst på emnets sider på Canvas.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler