Hopp til innhald

GB4RLE1113 Religion, etikk, filosofi og fagdidaktikk

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Studenter ved studiet skal gjøre seg kjent med innholdet i denne fagplanen.

Dette er emne 1 i faget Religion, livssyn og etikk (RLE) 1 for 1.-7. trinn. RLE-1 består av følgende to emner, hvert på 15 studiepoeng:

  • Emne 1 RLE1 (GB4RLE1113): Religion, etikk, filosofi og fagdidaktikk
  • Emne 2 RLE1 (GB4RLE1213): Kristendommen, livssyn og fagdidaktikk.

RLE 1, 30 sp, er et valgfag fjerde studieår i Grunnskolelærerutdanning 1-7. Faget undervises i vårsemesteret.

Fagplanen for Religion, livssyn og etikk (RLE) bygger på Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2010) og er del av en fireårig grunnskolelærerutdanning. Denne utdanningen inkluderer en bachelorutdanning i løpet av de tre første studieårene. Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE) er et skolefag i grunnskolen og RLE er et valgfag i grunnskolelærerutdanningen (GLU 1 - 7). Fagplanen for RLE-faget under må ses i sammenheng med Kunnskapsløftet, L06 og med læreplan for RLE av 08.

Faglig tradisjon for KRLE kan spores tilbake til KRL- faget, som ble etablert som et nytt fag i grunnskolen i 1997 og tilsvarende i lærerutdanningen i 1998. Fagets overordnede mål er å kvalifisere lærere til å kunne undervise i KRLE-faget i grunnskolen i samsvar med skolens planer og prinsipper, å kunne bidra til tverrfaglig arbeid i skolen og å ivareta elevers og foreldres rettigheter i forbindelse med opplæringen. Hovedmålet i faget er at studentene skal tilegne seg en faglig basis for å kunne undervise i KRLE i grunnskolen. Dette innebærer at studentene også må tilegne seg fagdidaktisk kunnskap og relevante planleggingsredskaper for undervisning i faget, slik at studenten kan arbeide didaktisk aktuelt og reflektert med lærestoffet i grunnskolen.

Etter gjennomført undervisning skal studenten ha kunnskap om og forståelse for det særegne ved religion og livssyn som fenomen, konkretisert ved utvalgte verdensreligioner og livssyn, ha blitt bevisst på etiske utfordringer i eget liv og i fremtidig yrkeskarriere, og ha tilegnet seg filosofisk samtale som arbeidsform i møte med barn og unges undring over livets små og store spørsmål. Studenten skal kunne vise god kjennskap til KRLE-fagets læreplan i grunnskolen og demonstrere bruk av denne i egen planlegging og gjennomføring av undervisning i praksis, samtidig som barns integritet og hjemmenes rettigheter ivaretas og respekteres.

Hinduisme, buddhisme, jødedom, islam, annet religiøst mangfold, etikk, filosofi, menneskerettigheter, RLE fagdidaktikk.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter gjennomført studium i emnet skal studenten kunne:

  • presentere hovedtrekk ved verdensreligionene og kunne foreta en komparativ analyse/undersøkelse av religionenes ulike dimensjoner
  • gjøre rede for sentrale estetiske utrykk, høytider og hellige tekster knyttet til verdensreligionene
  • gjøre rede for grunnleggende menneskerettigheter, FNs barnekonvensjon og barn, unge og foreldres rettigheter i forbindelse med opplæringen i RLE
  • vise kunnskap om og kunne gjøre seg nytte av etiske teorier i arbeidet med verdiformidling og etiske dilemmaer
  • vise kjennskap til vestlig filosofihistorie, særlig menneskesyn og etikk, og bruke dette som bakgrunn for filosofisk arbeid med barn og unge i skolen.
  • vise god oversikt over grunnskolefagets (RLE) historie, prinsipper, innhold og oppgave i skolen
  • gjøre rede for barn og unges forutsetninger for å kunne arbeide med fagstoffet i RLE og vise kunnskap om arbeidsmåter som ivaretar dette

Ferdigheter

Etter gjennomført studium i emnet skal studenten kunne:

  • drøfte sentrale religiøse spørsmål ut fra ulike perspektiv
  • forberede og gjennomføre undervisning tilpasset aktuelt nivå og gruppesammensetning
  • gjennomføre en etisk analyse
  • lede en filosofisk samtale med unge
  • reflektere kritisk og analytisk over innholdet i RLE-faget og over verdimålsettingene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • drøfte fagets innhold og arbeidsformer i relasjon til menneskerettigheter
  • sette seg inn i unge sine tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kunne samtale med dem om dette

Generell kompetanse

Etter gjennomført studium i emnet skal studenten kunne:

  • reflektere over undervisning som et etisk anliggende
  • identifisere praksissituasjoner som innebærer etiske dilemma og reflektere over mulige løsninger på disse
  • lese og tolke religiøse uttrykk i Norge som et flerkulturelt samfunn
  • vise didaktisk begrunnet bruk av IKT i undervisningen

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen 

Undervisnings- og læringsformer

Den organiserte undervisningen i emne 1 utgjør 6 t pr. uke. Studiearbeidet veksler mellom forelesninger ved faglærere, selvstudium, individuelt forberedelsesarbeid, ekskursjoner og gruppearbeid. Arbeidet med faget består også av å legge frem fagstoff for medstudenter for respons og diskusjon. Studentene har selv ansvaret for helhetsdekningen av pensum og for fremdriften i sitt eget studium. En kan ikke regne med at hele pensum blir gjennomgått innen den organiserte undervisningen. Studentene skal få trening i å vurdere seg selv, lærerutdanningen og skolen, og de skal både ta imot og gi veiledning til medstudenter og elever. Veiledning og studievurdering skal bidra til at studentene får et reflektert og kyndig forhold til lærerrollen, til målene for lærerutdanningen og til sin egen innsats og atferd. Canvas er høyskolens studiestøtteprogram, og det forventes at studentene bruker det aktivt.

Obligatorisk læringsaktivitet

  • Studiedeltakelse: Undervisningen baserer seg på at studentene deltar aktivt i ulike læringsforløp. Det kreves minimum 80 % studiedeltakelse. Hovedregelen er at fravær utover 20 % medfører at studenten ikke kan melde seg opp til eksamen. I helt spesielle tilfeller kan fagmiljøet i RLE gi unntak fra regelen om studiedeltakelse for enkeltstudenter.
  • Gruppeoppgave i etikk: Gruppefremlegg i klasseundervisningen basert på et skriftlig arbeid. Gruppen skal før gruppefremlegget lage en etisk case og skrive en etisk analyse av casen (1600 - 1700 ord). Det vil ved semesterstart foreligge nærmere retningslinjer for oppgaven.

Vurderingsform

Individuell skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Grunnlag: Alle deler av pensum.

Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen.

Mer om hjelpemidler