ID3-329 Personlig trener (PT)
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
- Coaching
- Salg og markedsføring
- Treningslære
- Spotting
- Etikk
- Treningsplanlegging
- Ulike timer/organisering relatert til PT
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har bred kunnskap om ulike treningsmetoder og prinsipp innenfor styrke-, utholdenhet- og bevegelighetstrening
- har kunnskap om ulike måter å markedsføre seg selv som personlig trener
- har kunnskap om sentrale moment innen coaching, eksempelvis motivasjon og kommunikasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike spottingteknikker
- kan reflektere over ulike etiske dilemma en kan komme opp i som personlig trener
- behersker ulike styrke-, utholdenhets- og bevegelighetsøvelser og er et godt øvelsesbilde
- kan anvende den faglige kunnskapen til å lage individuelle treningsplaner for ulike kunder
- kan analysere og forholde seg kritisk til fagstoff innenfor fagfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre enkel testing innenfor kroppssammensetning, styrke-, utholdenhet- og bevegelighetstrening
- kan gjennomføre kartlegging av kunden gjennom samtale, observasjon og kroppsholdningsanalyse
- kan gjennomføre PT timer med lite utstyr
Krav til forkunnskaper
Årsstudium i idrett eller tilsvarende.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesinger, oppgaver og praktiske timer i treningsstudio. Teori blir knyttet til praktiske aktiviteter. Studentene skal planlegge og gjennomføre ulike praktiske oppgaver. Studentene skal øve på alle de ulike momentene i personlig trener rollen.
Obligatorisk læringsaktivitet
- Oppfylle krav i sammenheng med obligatorisk oppmøte
- Godkjent caseoppgaver, både teoretisk planlegging og praktiske instruksjonsoppgaver
Vurderingsform
Individuell praktisk metodisk eksamen med munnlig eksaminasjon, en time. Gradert karakter (A-F).
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler