Hopp til innhald

KVL802 Utvikling og koordinering i karriereveiledningstjenester

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for karriereveiledere i skolen og andre sektorer, og dem søm ønsker å bli karriereveiledere.

Karriereveiledning i systemperspektiv er andre emne av to i Karriereveiledning. I emnet vektlegges systemperspektiv i karriereveiledning, koordinering, samarbeid, gruppeveiledning, karriereundervisning og karrierelæring.

Innhold:

  • Innføring i fagområdet
  • Koordinering og samarbeid i karriereveiledning
  • Utvikling og trender i arbeidsmarkedet
  • Kjønns- og kulturperspektiver i karriereveiledning
  • Karrierelæring
  • Frafall i samfunnsperspektiv

Emnet gjennomføres som et nett- og samlingsbasert studium med 3 undervisningssamlinger à to dager. Samlingene gjennomføres i Bergen. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell er på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver og selvstudium. Multimedialt innhold blir lagt til rette for å støtte studentenes læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Læringsutbytte

Målet med emnet er å få kunnskap om hvilke utfordringer veisøkere møter i forhold til et moderne arbeidsliv og hvordan skolen/organisasjonen kan arbeide systematisk med karriereveiledning i samarbeid med ulike aktører. Deltakerne får muligheter til å reflektere over egen praksis og utvikle kunnskaper om hvordan hele organisasjonen kan bidra til en mer helhetlig karriereveiledning og hvordan de kan bruke sine ressurser i dette arbeidet.

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha grunnleggende kunnskaper om utviklingstendenser i arbeidsliv og arbeidsmarked nasjonalt og internasjonalt.
  • Ha kunnskap om faktorer som påvirker frafall og hvordan de kan motvirkes.

Ferdigheter

  • Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere samarbeid med eksterne samarbeidspartnere om karriereveiledning i skolen.
  • Kunne beskrive og analysere nasjonale og supranasjonale føringer for karriereveiledning
  • Kunne koordinere karriereveiledningen på skolen/i organisasjonen.

Generell kompetanse

  • Kunne anvende teori og forskning til evaluering og utvikling av praksis i skolens/organisasjonens karriereveiledning.
  • Kunne relatere karriereveiledning til systematisk karrierelæring.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg og utprøving. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Canvas. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er 3 oppgaver i emnet:

  1. Oppgave om gruppeveiledning og karrierelæring.
  2. Oppgave om karrierekompetanser.
  3. Gruppeoppgave om helhetlig  karriereveiledning i skolen. Godkjente oppgaver blir gjort tilgjengelige for klassen i Canvas.

Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut på Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å avlegge arbeidskrav. Studenter som ikke består arbeidskrav ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.

Vurderingsform

Individuell muntlig eksamen. Ca. 30 min.

Karakterskala A - F, der F tilsvarer ikke bestått. Retningslinjer for eksamen vil bli gjennomgått på samling.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater (retningslinjer for notater blir gitt på samling).

Mer om hjelpemidler