Hopp til innhald

LU2-MU1B Musikk 1b 5-10

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

For å kunne fungere som musikklærer i 5.-10.trinn, må studenten beherske både hoved- og biinstrumenter. I emnet vil studentene arbeide med videre utvikling av egne ferdigheter som utøver og tilrettelegger i hovedområdene musisering og komponering i forbindelse med eget hovedinstrument og bandrotasjon/samspill. Musisering, vokaltrening, samspill og gehør er vesentlige byggesteiner i utviklingen av musikklærerrollen, og er derfor hovedfokus i dette emnet.  

Noen sentrale tema vil fungere som bakteppe til høgskolens undervisning: kulturelt og musikalsk fellesskap, læring på formelle og uformelle arenaer og ulike former for samarbeid mellom grunnskolen og kulturinstitusjoner.  

Viktige tema i dette emnet er:

  • instrumentopplæring med rom for fordypning og bredde
  • notelære og gehørtrening
  • samspill/bandrotasjon
  • vokal- og instrumentalpraksis
  • teknologi rettet mot utøving og opplæringsarenaer

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten:

  • har innsikt i repertoar for sitt instrument som er relevant for musikkaktivteter i 5.-10.trinn
  • har kunnskap om øvingsmetodikk for på best mulig måte å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere egen øving.
  • har kunnskap om metoder og instrumenter som er egnet for samspillaktiviteter i 5.-10. trinn
  • har kunnskap om digitale læringsressurser
  • har kunnskap om musikk og følelseskunnskap og om ulike sider ved musikkens virkning på sinn og kropp, særleg med vekt på musikalsk barnekultur
  • har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
  • har kunnskap om ulike sjanger- og stilideal innenfor områdene improvisasjon, komposisjon  og arrangering

Ferdigheter:

Kandidaten:

  • kan bruke hoved- og biinstrumenter på en musikalsk måte i formidling alene, som akkompagnatør og i samspill med andre
  • kan bruke stemmen på en selvstendig måte i kor og andre samspillsituasjoner
  • kan ta i bruk og videreutvikle musikalsk gehør og notekunnskap.
  • kan anvende musikkteknologiske verktøy, og knytte dette opp mot praktisk arbeid med musisering og komponering
  • kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere læring i musikk med vekt på komponering og musisering på trinnene 5-10
  • kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til å forstå, analysere, skape og utøve musikk

 

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan reflektere over bruk av musikkteknologi i forbindelse med utøving og opplæring
  • kan legge til rette for elevvurdering som bygger på faglige hensyn på 5.-10.trinn
  • har forskingsbasert kunnskap om vurdering, og kan kommunisere grunnlaget for vurderingen til andre
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tråd med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsløp i musikk

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

_

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene i emnet vil veksle mellom praktisk skapende arbeid, forelesninger, prosjekt- og gruppearbeid, fremføringer og veiledning. Undervisning vil foregå i grupper og individuelt der det er hensiktsmessig. Det forventes at studentene skal arbeide selvstendig gjennom øving og egeninnsats.

Obligatorisk læringsaktivitet

Gjennomføring av pålagte obligatoriske oppgaver - skriftlige og muntlige.

80 % obligatorisk deltaking i undervisning

Vurderingsform

Praktisk eksamen med gradert karakter A-F.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler

Mer om hjelpemidler