MBUL504 Litteraturformidling
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet skal utfordre studentenes tanker om litteraturformidling gjennom et individuelt arbeid med en presentasjon av en barnelitterær klassiker (enten et verk eller et forfatterskap). Arbeidet med presentasjonen utforsker litteratur gjennom å vurdere og aktivt ta i bruke ulike estetiske uttrykksmåter og formidlingsformer. Presentasjonen skal vise at studentene kan kombinere form og innhold på en estetisk bevisst måte innenfor sitt fagområde og har evne til å formidle innenfor et valgt formuttrykk.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap
- om ulike måter å formidle litteratur for barn på
- om barnelitteraturens klassikerstatus og kanondebatt
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle barnelitteratur for egnet målgruppe på en estetisk gjennomtenkt måte
- kan diskutere klassikerbegrepet i lys av barnelitteraturen og har særlig kjennskap til selvvalgte eksempler.
- kan legge til rette for litteraturlesing som estetisk erfaring og bidra til at elever utvikler litterær kompetanse.
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, kommunisere og gjennomføre et større prosjekt i samarbeid med aktuelle aktører i det barnelitterære feltet
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er i hovedsak studentstyrt, med noe lærerveiledning. Emnet blir kun organisert med noen få, faste tider på timeplanen, studentene har ellers selv ansvar for å gjøre nødvendige avtaler. Den enkelte student har faglig ansvar for helheten. Det er obligatorisk deltakelse i emnet.
I forbindelse med arbeidet med litteraturformidling skal studentene gjennomføre til sammen 15 dager praksis i skolen. Praksis er obligatorisk, blir vurdert med karakter bestått/ikke bestått og skal være veiledet og relevant for masterstudiet. Læringsutbytte og rammer for praksis er nærmere beskrevet i retningslinjer for praksis.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Eksamen består av to deler:
- en performativ presentasjon som skal kunne framføres for egnet målgruppe, f.eks. barnehage, skole, bibliotek (60 % av endelig karakter).
- et refleksjonsessay knyttet til studentens utforsking av materialet (40% av endelig karakter).
Studentene skal i samarbeid med tildelt veileder, velge å fordype seg i en barnelitterær klassiker (enten et verk eller et forfatterskap). Den valgte klassikeren danner utgangspunkt for arbeidet med litteraturformidling i praksis og for eksamen.
Det vil bli utdelt detaljerte retningslinjer og vurderingskriterier for arbeidet ved prosjektets begynnelse.
Performativ presentasjon
Tid og sted for presentasjonen blir opplyst på Studentweb.
Refleksjonsessay
Veiledende omfang: 1200 ord.
Innleveringstidspunkt blir oppgitt på Studentweb og digitalt eksamenssystem.
Ved ikke bestått, kan refleksjonsessayet leveres på nytt i revidert form påfølgende semester.
Karakterskala Bestått/Ikke bestått. Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler