PSYK6104 Psykisk helsearbeid og relasjonskompetanse i et brukerperspektiv
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Emnet vektlegger kunnskap om relasjonens betydning og ulike terapeutiske tilnærminger med særlig fokus på ulike omsorgs- og helsefremmende modeller. I tillegg vektlegges kunnskap om og kritisk vurdering av ulike rammebetingelser for utøvelsen av psykisk helsearbeid, refleksjon over egen rolle i samhandling med brukere og oppøving til bevissthet omkring hvilke forhold som kan fremme og hemme brukermedvirkning.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har inngående kunnskap om brukermedvirkning, herunder hvordan å sette seg inn i brukernes opplevelser, oppfatninger og forestillinger
- har inngående kunnskap om ulike terapeutiske tilnærminger som er relevant for ulike kliniske situasjoner og kontekster
- har inngående kunnskap om omsorgsmodeller som er relevant for psykisk helsearbeid
- har inngående kunnskap om helsefremmende modeller som er relevant for psykisk helsearbeid
Ferdigheter:
Studenten:
- kan reflektere over egen rolle og fagutøvelse i samhandling med brukere, pårørende og annet fagpersonell
- kan anvende og kritiske vurdere ulike terapeutiske tilnærminger i psykisk helsearbeid
- kan anvende juridiske og yrkesetiske retningslinjer i utøvelsen av psykisk helsearbeid
- kan kritisk vurdere rammebetingelse for utøvelse av psykisk helsearbeid relatert til psykisk helsearbeids ulike settinger
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan analysere og vurdere helse- og omsorgsteorier på et avansert nivå
- kan kritisk vurdere hvilke forhold som kan fremme brukermedvirkning, mestring og myndiggjøring
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
PSYK6101 Mennesket, psykiske lidelser og det sosiale miljø, PSYK6202: Organisering av tjenestene for mennesker med psykiske lidelser, VIT6202 Vitenskapsteori, metode og etikk og PSYK6103 Utvikling og utøvelse av psykisk helsearbeid: Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, gruppearbeid, seminar og selvstudie.
Obligatorisk læringsaktivitet
1 individuelt, skriftlig arbeidskrav på 2500 ord, +/- 10%
75% obligatorisk oppmøte til undervisning og veiledning
Vurderingsform
Skriftleg, individuell oppgave over 10 uker. Oppgaven skal være på 6000 ord +/- 10%.
Det blir gitt tilbod om rettleiing på prosjektplan og oppgåve.
Karakterskala A-F, der F svarar til ikkje greidd.
Ved ikkje bestått (karakter F), leverer studentane ei omarbeida skriftleg oppgåve til ny eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler