Hopp til innhald

SP-A15 Spesialpedagogikk A: Problematferd

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Problematferd  

I dette emnet vil studenten få innsikt i forhold som påvirker problematferd, sosiale - og emosjonelle vansker og hvordan barnehagen og skolen kan arbeide for å forebygge og avhjelpe slike vansker. Det vil bli tatt utgangspunkt i en systemisk tilnærming til emneområdet som også inkluderer individperspektivet. Studenten får kompetanse som er relevant i arbeid med tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak. Emnet vil ta for seg det viktige ved å fremme et godt psykososialt læringsmiljø, der det enkelte barn kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet. Studenten får innsikt i  yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med problematferd i barnehage og skole.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • Har kunnskap om ulike forskningsbaserte program for å møte problematferd og mobbing  
  • Har kunnskap om sosiale - og emosjonelle vansker
  • Har kunnskap om barnehagen og skolen som system og støttesystemet rundt disse
  • Har kunnskap om ledelse, relasjoner, kommunikasjon og samarbeid med foresatte og ulike samarbeidsinstanser.
  • Har kunnskap om omsorgssvikt og barn i sorg og krise

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og ta grunngitte valg
  • Kan finne, vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • Kan gi råd og veiledning til kollegaer og foresatte

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med problematferd i barnehage og skole på individ- og systemnivå
  • Kan utveksle synspunkt og erfaringer på bakgrunn av kunnskap om problematferd og slik bidra til utvikling av god praksis
  • Kan ta faglig ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg
  • Forstår sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Krav til forkunnskaper

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

-

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger

Obligatorisk læringsaktivitet

*80 % obligatorisk frammøte

*Obligatoriske oppgaver, som blir presentert i semesterplanen

Vurderingsform

Oppgave

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler