SP-B15 Spesialpedagogikk B: Språk- og talevansker, lese, skrive- og matematikkvansker
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Språk- og talevansker, lese-, skrive - og matematikkvansker
Å kunne lese og skrive er en viktig forutsetning for deltakelse i samfunns- og arbeidsliv. I dette emnet vil studenten få innsikt i språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker. Studenten vil få innsikt i hvordan barnehage og skole kan arbeide for å forebygge og avhjelpe vansker på individ- og systemnivå. Emnet tar for seg følgende perspektiv: symptomer, årsaker, kartlegging, forebygging og spesialpedagogiske tiltak. Studenten får spesialpedagogisk kompetanse som er relevant i arbeid med tilpasset opplæring og tidlig innsats i en inkluderende barnehage og skole.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- Har kunnskap om språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker
- Har kunnskap om årsaker og symptomer knyttet til språk- og talevansker, lese-, skrive og matematikkvansker
- Har kunnskap om tilpasning og metodiske/didaktiske tilnærminger innenfor disse områdene
- Har kunnskap om pedagogiske og organisatoriske tiltak
- Har kunnskap om ulike kartleggingsverktøy
Ferdigheter
Studenten:
- Kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger, og ta grunngitte valg
- Kan finne, vurdere og vise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- Kan gi råd og veiledning om ulike planer/tiltak
- Kan bruke ulike kartleggingsverktøy
Generell kompetanse
Studenten:
- Har innsikt i fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til arbeid med språk- og talevansker, lese- og skrive - og matematikkvansker
- Kan reflektere over egen praksis og justere denne i lys av ny forskning om språk- og talevansker, lese-, og skrive - og matematikkvansker
- Kan utveksle synspunkter og erfaringer om tema og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- Kan ta ansvar for planlegging, gjennomføring og vurdering av spesialpedagogiske opplegg, og gi råd og veiledning til kollegaer og foresatte
- Forstår sammenhenger mellom relevant forskning og pedagogisk praksis
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid og drøftinger
Obligatorisk læringsaktivitet
*80 % obligatorisk frammøte
*Obligatoriske oppgaver, som blir presentert i semesterplanen
Vurderingsform
Muntlig eksamen, 30 minutt. Karakter: A-F
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen
Mer om hjelpemidler