SPSV801 Veiledning og kommunikasjon
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for rådgivere og lærere som arbeider i grunn- og voksenopplæringen, samt andre som arbeider eller har ønske om å arbeide med veiledning av elever.
Emnet Veiledning og kommunikasjon er første emne av to i Sosialpedagogisk veiledning i skolen. I emnet vektlegges grunnlag og prinsipper for veiledning av elever, både den sosialpedagogiske og for utdannings- og yrkesveiledning.
Innhold i emnet:
- Innføring i fagområdet
- Veilederrollen og profesjonalitet
- Etikk og verdier i veiledningen
- Modeller og metoder i veiledning
- Kommunikasjon
Studiet er nett- og samlingsbasert med 3 undervisningssamlinger à to dager. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.
Læringsutbytte
Målet med emnet er å øke studentenes formelle og reelle veiledningskompetanse i sosialpedagogisk veiledning og utdannings- og yrkesveiledning. Veilederens rolleforståelse, profesjonalitet og etiske problemstillinger er en rød tråd i alle temaene i emnet.
Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:
Kunnskap
- Ha kunnskap om og kunne formidle relevant regelverk og føringer om veiledning i skolen.
- Ha innsikt i kommunikative prosesser i veiledning og kunne bruke denne innsikten i kommunikasjon med elever, kolleger og foreldre.
- Ha kunnskaper om tverrkulturell kommunikasjon og kunne bruke denne kunnskapen i veiledningsarbeidet.
Ferdigheter
- Kunne begrunne faglige og didaktiske valg i veiledningsarbeidet.
- Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere individuell veiledning og veiledning i grupper.
- Kunne bidra til å utvikle selvinnsikt og handlingsdyktighet hos veisøker.
Generell kompetanse
- Ha utviklet selvinnsikt i og bevissthet om egne verdier og holdninger.
- Beherske ulike veiledningsmetoder og ha kunnskap om metodenes teoretiske grunnlag.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner, framlegg, utprøving og rollespill. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Canvas. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.
Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.
Obligatorisk læringsaktivitet
Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.
Frammøte og deltakelse
Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.
Oppgaver
Det er tre innleveringsoppgaver i emnet. Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å levere oppgave. Studenter som ikke består oppgaven ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet.
Vurderingsform
Individuell hjemmeeksamen, 2 dager.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler