Hopp til innhald

SPSV802 Veiledningsarbeid på individ- og skolenivå

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Videreutdanning på masternivå, deltidsstudium for rådgivere og lærere som arbeider i grunn- og voksenopplæringen, samt andre som arbeider eller har ønske om å arbeide med veiledning av elever. Veiledningsarbeid på individ- og skolenivå er andre emne av to i Sosialpedagogisk veiledning i skolen. I emnet vektlegges barne- og ungdomskultur i det norske samfunnet, ulike vansker som hemmer læring og utvikling, og veiledningsarbeid på individ- og systemnivå.

Innhold i emnet:

  • Innføring i fagområdet
  • Ungdom i tiden, oppvekst og identitetsutvikling i det senmoderne samfunn
  • Ulike personlige og sosiale vansker som hemmer læring og utvikling
  • Kulturelt mangfold
  • Endrings- og innovasjonsarbeid

Studiet er nett- og samlingsbasert med 3 undervisningssamlinger à to dager. Det er obligatorisk frammøte på samlingene. Emnet avsluttes med eksamen. Pensumlitteratur og undervisningsmateriell kan være på norsk, andre skandinaviske språk og engelsk.

Læringsutbytte

Målet med emnet er å øke studentenes kunnskaper om barn og unges oppvekstvilkår, barne- og ungdomskultur, og forutsetninger som hemmer og fremmer læring. Denne kunnskapen knyttes opp mot veiledningsarbeidet og har både et individ- og systemperspektiv, der utviklingsarbeid vektlegges.

Studentene skal ved avsluttet studium i emnet ha oppnådd følgende kompetansemål:

Kunnskap

  • Ha kunnskap om relevant forskning, grunnleggende teorier, metoder og begreper innenfor fagområdet og kunne bruke det i veiledningsarbeidet.
  • Kjenne til ulike former for personlige og sosiale vansker hos elever og vite hvordan de kan påvirke læring og utvikling.
  • Kunne gjøre rede for hvordan kulturelle forskjeller kan gi utslag i skolen.
  • Kunne gjøre rede for hvordan kjønnsforskjeller kan gi utslag i skolen.

Ferdigheter

  • Kunne planlegge, gjennomføre og koordinere forebyggende helsefremmende tiltak på skolen.
  • Kunne bidra til utvikling av den sosialpedagogiske veiledningstjenesten på skolen og samarbeide faglig med interne og eksterne aktører.

Generell kompetanse

  • Ha kunnskap om sammenhengen mellom ungdomskulturer, oppvekstvilkår og identitetsutvikling og vite hvordan denne kunnskapen kan brukes i veiledningsarbeid.
  • Ha gode kunnskaper om ungdom og innovasjonsprosesser og bruke dem til å utvikle systemer for å identifisere sosialpedagogiske utfordringer for elever og iverksette tiltak.

Krav til forkunnskaper

Ingen

Undervisnings- og læringsformer

På samlingene blir det brukt varierte arbeidsmåter som for eksempel forelesninger, dialog, gruppediskusjoner og framlegg. Studentenes egenaktivitet er sentral, også på Canvas. Mellom samlingene skal studentene ha kontakt med faglærere og medstudenter på nett og arbeide med oppgaver knyttet til studiet. Oppgavene som studentene arbeider med tar blant annet utgangspunkt i deres praksis i skolen og gir rom for refleksjoner og videre utvikling av egen praksis.

Det legges vekt på at studentene samarbeider på og mellom samlingene for å bidra til erfaringsutveksling og læring. Det gis tilbud om veiledning som en del av arbeidet med oppgavene og i forhold til studiearbeidet generelt.

Obligatorisk læringsaktivitet

Alle obligatoriske arbeidskrav (frammøte, deltakelse og oppgaver) må være utført og godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen i emnet. Godkjente arbeidskrav er gyldige i to semestre etter godkjenning.

Frammøte og deltakelse

Det er obligatorisk frammøte på samlingene. En del av studiearbeidet er praktiske oppgaver, praktiske øvelser og arbeid i grupper. Dette forutsetter at studentene er til stede i timene. Det blir forventet at studentene tar ansvar for og tar aktiv del i gruppens læringsarbeid. Innholdet i forelesingene inngår som en del av pensum og kan være tema på eksamen. Studentene må bruke det nettbaserte støttesystemet kontinuerlig og delta i aktuelle diskusjonsfora mellom samlingene.

Oppgaver

Det er tre innleveringsoppgaver i emnet. Retningslinjer for oppgavene vil bli lagt ut i Canvas ved semesterstart og gjennomgått på samling. Det gis normalt to muligheter innenfor samme semester til å levere oppgave. Studenter som ikke består oppgaven ved første forsøk, kan levere ny oppgave senest 14 dager etter at de er gjort kjent med resultatet. 

Vurderingsform

Skriftlig skoleeksamen, 6 timer.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Mer om hjelpemidler