ØAM111 Markedsføring II
Emneplan for studieåret 2019/2020
Innhold og oppbygning
Kurset skal gi studenten en grundig innføring i de teorier som er kjent vedrørende forbrukeratferd, og hvordan disse kan knyttes til praktisk markedsføring.
Hovedbegrepene innenfor forbrukeratferd introduseres, med vekt på psykologisk, sosial og kulturell påvirkning. Forbrukerens beslutningsprosess gjennomgås i detalj og noen paralleller trekkes til organisasjoners beslutningsprosess. Det vil også bli lagt vekt på evnen til å kommunisere et budskap skriftlig og muntlig gjennom presentasjoner av eget arbeid innenfor fagområdet.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- Kjenne til en forbrukers generelle beslutningsprosess.
- Kunne beskrive diverse psykologiske mekanismer som forklarer forbrukerens atferd
- Ha kunnskap om faktorer i omgivelsene som kan påvirke en forbruker.
- Kjenne til hvordan man foretar forbrukerundersøkelser ved hjelp av kvalitative og kvantitative metoder.
Ferdigheter:
- Kandidaten skal være i stand til å benytte diverse teorier om forbrukeren som verktøy for å segmentere et marked, tilpasse produkter/tjenester og til utforming av påvirkningsvirkemidler (annonser/reklame).
Generell kompetanse:
- Kandidaten skal ha opparbeidet kritisk vurderingsevne i forbindelse med utøvelse av praktisk markedsføring i forbrukervaremarkedet.
Krav til forkunnskaper
Studiets opptakskrav
Anbefalte forkunnskaper
ØAO002 Markedsføring I
Undervisnings- og læringsformer
Plenumsforelesninger og gruppearbeid.
Obligatorisk læringsaktivitet
2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges.
Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 3 påfølgende semestre.
Vurderingsform
Skriftlig skoleeksamen, 5 timer. Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.
Tid og sted for eksamen blir opplyst på Studentweb.
Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.
Hjelpemidler ved eksamen
Enkel kalkulator.
Mer om hjelpemidler