Hopp til innhald

ØMO005 Digitalisering og arbeidsmetoder for økonomer

Emneplan for studieåret 2019/2020

Innhold og oppbygning

Emnet er tredelt. Første del skal skape et fundament og et godt utgangspunkt for bachelorstudiet i økonomi og administrasjon. Studenten skal bli kjent med fagområdet og få en pekepinn om mulige arbeidsroller etter endt studium.Videre får studenten innblikk i prosjektarbeid og etiske problemstillinger i studiet og i en fremtidig jobb.

Del to er en innføring i informasjonsteknologi og IT-systemer med vekt på økonomisk-administrative anvendelser. Sentrale tema er Internett, forretningssystemer og databaser.

Del tre går på praktisk bruk av kontorstøtteverktøy (dataprogram) med hovedvekt på regneark, samt praktisk bruk av et forretningssystem.

Innhold

Del 1, Arbeidsmetoder i økonomi og administrasjon:

  • Studieteknikk
  • Studentdemokrati, studentenes plikter og rettigheter
  • Norsk økonomi- og teknologihistorie
  • Møte med tidligere studenter
  • Innføring i prosjektarbeid
  • Litteratursøk, dokumentasjon og rapportskriving
  • Etiske problemstillinger og samfunnsansvar

Del 2, Forretningssystemer og Internett

  • IT og Internett sin plass i dagens samfunn
  • Grunnleggende informasjonsteknologi
  • Internett og Web
  • Databaser
  • Forretningssystemer
  • IT-relatert sikkerhet og sårbarhet
  • Etiske problemstillinger knyttet til IT og Internett

Del 3, seks PC-øvinger

  • Fil-behandling, Word tekstbehandling og (litt) PowerPoint
  • Tre Excel-øvinger
  • Access database med SQL
  • Praktisk bruk av et ERP-system

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studenten ha følgende totale læringsutbytte:

- fra del 1, Arbeidsmetoder og kontakt med arbeidslivet:

  • beherske de grunnleggende prinsippene i effektiv studieteknikk
  • kjenne til studentdemokratiet, rettigheter og plikter som student ved HiB
  • ha en helhetlig forståelse for mangfoldet av arbeidsroller innen økonomi og administrasjon, inklusive forsking og nyskaping
  • kjenne til den teknologiske og økonomiske samfunnsutviklingen i Norge de siste to hundre årene
  • kjenne grunnleggende prinsipper for prosjektarbeid, kunne søke etter informasjon og kunne utarbeide en prosjektrapport
  • forstå hva etisk atferd innebærer som student og i arbeidslivet

- fra del 2, Forretningssystemer og Internett:

  • forstå og forklare grunnleggende begreper innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi
  • gjøre rede for muligheter og problemstillinger ved bruk av applikasjoner og Internett til økonomisk-administrative anvendelser
  • forstå hva et forretningssystem er og forklare oppbygging og virkemåte til slike systemer
  • kjenne til oppbygging av relasjonsdatabaser og kunne hente ut data fra slike databaser
  • gi eksempler på bedrifters sårbarhet knyttet til bruk av IT og tiltak for å redusere slik risiko
  • kjenne til etiske problemstillinger knyttet til personvern og bruk av IT

- fra del 3, PC-øvinger:

  • bygge økonomiske modeller i regneark
  • beherske filbehandling og kontorstøtteverktøy 
  • anvende et forretningssystem i praksis

Krav til forkunnskaper

Opptakskravene til studiet

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, prosjektarbeid (med semester-oppgave) i grupper, selvstendig PC-arbeid med øvingsoppgaver (del 3).

Obligatorisk læringsaktivitet

Gruppebasert semesteroppgave. Seks individuelle PC-øvinger.

Godkjent arbeidskrav er gyldig i eksamenssemesteret og 5 påfølgende semester.

Vurderingsform

Deleksamen med to deler:

1) Skriftlig skoleeksamen, 2 timer (60% av endelig karakter). Eksamen kan bli avholdt på digitalt eksamenssystem.

2) Gruppebasert hjemmeeksamen, 1 dag (40% av endelig karakter). Resultat på hjemmeeksamen er gyldig i eksamenssemester og 5 påfølgende semester.

Karakterskala A-F, der F tilsvarer ikke bestått.

Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Ved skoleeksamen (del 2): Kalkulator.

Mer om hjelpemidler