BAMM2001 Forskningsmetode og akademisk skriving
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
- Vitenskapsteori, Årsaksforklaringer/formålsforklaringer, Forskningsprosessen, Forskningsetikk, Forskningsdesign
- Hvordan kvalitative og kvantitative metoder har et komplimentert forhold til hverandre.
- Problemformulering
- Operasjonalisering og måling
- Formelle krav til utforming av mål (validering)
- Datainnsamling (observasjon, intervju og surveyundersøkelser)
- Kvantitativ analyse (beskrivende statistikk, krysstabeller, korrelasjons- og regresjonsanalyse)
- Kvalitetssikring, reliabilitet- og validitetskrav
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har tilegnet seg grunnprinsippene innen tradisjonell forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemer
- har innsikt i hovedprinsippene for kvalitative og kvantitative analyser
- har kunnskap om forskningsetiske problemstillinger
- har kunnskap om presentasjon og rapportering av forskningsresultat
- kan utforme egne akademiske tekster, vet hvordan tekster bygges opp, behersker argumentasjon og kildebruk.
- kan identifisere sentrale prinsipper for god skriving og hvilke krav som stilles til akademiske tekster
Ferdigheter Kandidaten
- kan gjennomføre et enkelt, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
- kan reflektere over relevante faglige, yrkesmessige og forskningsetiske problemstillinger
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner
- kan søke, evaluere, bearbeide og kommunisere informasjon og kilder. Dette innebærer å kunne anvende relevant teori og verktøy.
- behersker akademisk skriving, samt lesing av tekst. Dette innebærer ferdigheter i å argumentere, dokumentere, bruke og drøfte teori og empiri, samt språklige og analytiske ferdigheter.
Generell kompetanse: Kandidaten
- kan analysere relevante faglige og forskningsetiske problemstillinger,
- kan anvende kunnskap og ferdigheter på nye områder for å kunne gjennomføre avanserte oppgaver og prosjekter,
- kan tilegne seg oppdatert kunnskap innenfor ovennevnte kunnskaps- og ferdighetsområder i faget
- behersker grunnleggende vitenskapelig kildebruk, etikk og etterrettelighet, skrive- og leseferdigheter.
Krav til forkunnskaper
Ingen
Anbefalte forkunnskaper
Emnet er del av en spesielt tilrettelagt overgangsordningen fra 2-årig maritim teknisk fagskole til bachelor. Innhold og oppbygning er basert på denne forutsetningen, samt ønskemål fra representanter fra maritim industri.
Undervisnings- og læringsformer
Nettbasert undervisning med to samlinger
Obligatorisk læringsaktivitet
Inntil to obligatoriske gruppearbeider i løpet av semesteret
Vurderingsform
Individuell fagoppgave som teller 100 %.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige.
Mer om hjelpemidler