BER206 Aktivitetsgruppe
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Ergoterapeuter anvender forskjellige typer grupper i sin yrkeshverdag, herunder aktivitetsgrupper. Aktivitetsgrupper kan brukes innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet. Ergoterapeuter kan bruke aktivitetsgrupper til å fremme brukernes innsikt i egen livssituasjon, personlig utvikling, utvikling av interaksjons- og kommunikasjonsferdigheter, sosialtrening og takling av stress. I emnet skal studenten planlegge og gjennomføre en praktisk oppgave der medstudenter deltar i rollespill. I forkant leveres en skriftlig oppgave der planlagt aktivitetsgruppe blir presentert, analysert og begrunnet.
Gjennomføringen diskuteres i gruppen med veileder umiddelbart etterpå. På grunnlag av samlet arbeid skriver studenten et refleksjonsnotat. Refleksjonsnotatet blir grunnlaget for eksamensvurdering. Aktivitetsgruppeoppgaver legges ut på Canvas.
Studenten...
- har ansvar for å planlegge og gjennomføre aktivitetsgruppe ut fra tildelt oppgave.
- skriver en prosjektplan der aktiviteten presenteres. Valg av aktivitet til tildelt gruppe, må begrunnes med relevant teori og vise aktivitetsanalyse og planlegging av aktivitetsgruppen.
- deltar på omgang i tildelte roller: leder, pasient, observatør, ansvarlig for film-opptak
- skriver et refleksjonsnotat. Se punkt om vurderingsform
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap: Studenten...
- kan drøfte aktivitetsgruppe som tiltak i lys av kunnskapsgrunnlaget i ergoterapi
- kan drøfte hvordan aktivitetsutførelse er et resultat av samspillet mellom person, aktivitet og miljø i aktivitetsgruppe
- kan gjøre rede for hvorfor ergoterapeuten anvender aktivitet som metode i aktivitetsgrupper
- kan anvende arbeidsmodeller i forhold til grupper
- kan drøfte brukermedvirkning i aktivitetsgruppen
- kan drøfte gruppeleders rolle i aktivitetsgruppen
- kan gjøre rede for intervensjon ergoterapeuter anvender innen helsefremmende, forebyggende, (re)habiliterende, behandlende og rådgivende virksomhet.
Ferdigheter: Studenten...
- kan beherske aktuelle ergoterapeutiske arbeidsprosesser knyttet til aktivitetsgruppen
- kan planlegge og gjennomføre aktivitetsgruppe ut fra brukernes behov
- kan beherske bruk av aktivitet som metode i en gruppe
- kan reflektere over egne ferdigheter i rollen som leder av en aktivitetsgruppe
- kan formidle skriftlig og muntlig ergoterapi til brukere og aktuelle samarbeidspartnere
- kan utøve etisk forsvarlig praksis og møte mennesker med empati og respekt
- kan utføre trinnene i kunnskapsbasert praksis
Generell kompetanse: Studenten...
- kan reflektere over egen faglig yrkesutøvelse samt evne til å justere denne under veiledning
- kan utvikle sine egenskaper som gruppeleder
- kan reflektere over personers behov og medvirkning i en gruppeaktivitet
- kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov for å videreutvikle egen fagkompetanse
- kan formidle skriftlig og muntlig resultater fra forskningsbasert kunnskap for å bidra til utvikling av god fagutøvelse
Krav til forkunnskaper
Emner i første semester må være bestått (BER102, BER105).
Anbefalte forkunnskaper
Emner i andre semester (BER112, BERP1).
Undervisnings- og læringsformer
I dette emnet arbeider studentene hovedsakelig sammen to og to ved planlegging av gruppeaktivitet, utarbeiding av skriftlig oppgave, samt praktisk gjennomføring av gruppeintervensjon. Alle studentene vil i løpet av emnet få praktisk trening som gruppeledere, i tillegg til å simulere ulike brukere som skal delta i gruppeintervensjonen. Følgende læringsformer benyttes derfor i dette emnet: simuleringstrening, veiledning, oppgaveskriving, forelesning, og selvstudier.
Det forventes en arbeidsinnsats tilsvarende 40 timer per uke.
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjent for at studenten kan framstille seg til eksamen:
1. 80% tilstedeværelse på studentaktiv- og erfaringsbasert undervisning, som omfatter gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening/simulering, veiledning og studiediskusjon.
2. Skriftlig oppgave. To studenter skal sammen beskrive og begrunne valgt gruppeintervensjon ved bruk av teori og forskning. I tillegg skal de beskrive planlegging og gjennomføring av aktivitetsgruppen som de skal lede. Aktivitetsanalyse skal benyttes. Oppgavens omfang er på 2000-4000 ord. Den skriftlige oppgaven må være godkjent før praktisk gjennomføring. Innleveringsfrist oppgis på timeplanen.
3. Praktisk gjennomføring av aktivitetsgruppe Studentene skal følge alle oppsatte gjennomføringer i sin gruppe. Studenten skal utføre tildelte roller som inngår i aktivitetsgruppen: gruppeleder, rollespille bruker/pasient, være observatør, ansvarlig for filmopptak, samt delta i felles diskusjon etter hver gjennomføring av aktivitetsgruppene. Dette gjentas slik at alle studenter i gruppen har utført rollen som gruppeleder. Gjennomføring av planlagt aktivitet og påfølgende refleksjon/diskusjon varer vanligvis i ca. 2 timer. For mer informasjon, se i Canvas.
Studentene har to forsøk på de obligatoriske læringsaktivitetene og de er gyldige i ett år.
Vurderingsform
Oppgave. Oppgave i form av individuelt refleksjonsnotat på 1500 ord +/- 10%. Refleksjonsnotatet skal være basert på det skriftlige arbeidskravet, den praktiske gjennomføringen, videoopptak og refleksjon/diskusjon i gruppen etter praktisk gjennomføring. Innleveringsfrist: 2 dager etter gjennomført aktivitetsgruppe/refleksjonssamtale.
Vurderingsuttrykk. Bestått/ikke bestått.
Ny eksamen. Ved ikke bestått, leveres en bearbeidet versjon av refleksjonsnotatet til ny/utsatt vurdering.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler