BSD410 Praksisstudier i psykiatrisk institusjon eller hjemmebasert psykiatritjeneste
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Emnet bygger på ulike tilnærminger til psykisk helse.
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om og forståelse for psykisk helse og psykiske lidelser.
- har kunnskap om stress, krise, sorg og tap som anvendes i samhandling med pasienter og deres pårørende.
- har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykisk helse, eldre og psykisk helse og barn- og unges psykiske helse.
- har innsikt i sykepleieperspektiv, behandlingsperspektiv og pårørendes perspektiv.
- har kunnskap om rehabilitering og det å leve med psykisk lidelse.
- har innsikt i sykepleieperspektiv, behandlingsperspektiv og pårørendes perspektiv.
- har kunnskap om de ulike hovedgrupper psykofarmaka, deres virkninger og bivirkninger.
- har kunnskap om samfunnsforhold som virker inn på menneskers helse, psykisk helse spesielt.
- har kunnskap om kompleksiteten i psykisk helse i et flerkulturelt samfunn.
- har kunnskap om lov om psykisk helsevern.
- har kunnskap om helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som pårørende.
Ferdigheter:
Studenten...
- kan formidle sin egen plan for å oppnå læringsutbytte i praksis
- deltar i tverrfaglig samarbeid og utøver overnevnte kunnskaper i praksis.
- administrerer og vurderer virkning/ bivirkning av forordnet psykofarmaka og andre legemidler.
- anvender miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper.
- identifiserer og bidrar til at pasienter får dekket sine grunnleggende behov.
- behersker å nytte de ulike dokumentasjonssystemer på forsvarlig måte.
Generell kompetanse:
Studenten...
- er reflektert over eget menneskesyn og holdninger til mennesker med psykisk lidelse
- har grunnleggende generelle fag- og yrkesetiske verdier, godt utviklet holdnings- og handlingskompetanse i møte med mennesker med psykiske lidelser/ livsproblemer og deres pårørende.
- er bevisst rollen som hjelper og maktinnehaver innen psykisk helsevern.
- er bevisst pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling.
- reflekterer over egen forståelse og utøvelse av sykepleie og tar ansvar for å bli veiledet i faglige så vel som personlige utfordringer.
- identifiserer egne følelser i møte med mennesker i ulike livssituasjoner, ulike kontekster, ulik bakgrunn og med ulik etnisk bakgrunn og identitet.
- ivaretar pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling, brukermedvirkning, brukerstyring og individuell plan.
- er bevisst pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling.
- er bevisst sosiale marginaliseringsprosesser og andre samfunnsmekanismers betydning for psykisk helse.
- administrerer andres arbeid, har evne til å samarbeide med andre.
- har innsikt i utarbeidelse-/gjennomføring av individuell plan til mennesker som har behov for langvarige og koordinerte tjenester.
Krav til forkunnskaper
Bestått 2. studieår GRSD
Undervisnings- og læringsformer
Praksis, individuell veiledning, veiledning i grupper, samtale på tur med lærer.
- Studenten får praksis i spesialisthelsetjenesten eller i kommunehelsetjenesten.
- I løpet av praksisperioden vil det være tre samtaler mellom student, praksisveileder og lærer. Ved oppstart, halvtidsevaluering og heltidsevaluering.
- Student og lærer møtes til individuell samtale om praksis mens vi går på tur.
Studentens egen målsetting tar utgangspunkt i personlige mål, psykiatriemnets forventede læringsutbytte og de læringsmuligheter som er til stede ved praksisstedet. Plan for praksis kan benyttes der dette er utarbeidet.
I etterkant av praksis skal det leveres et mappearbeid som reflekterer rundt pasientsituasjoner og relevant litteratur i de ulike tema. (Jfr. mappeskriv).
Studentens obligatoriske praksistid er på 240 timer fordelt på minst 8 uker.
Obligatorisk læringsaktivitet
Ingen
Vurderingsform
Praksisvurdering
Praksisstudie vurderes til bestått/ikke bestått etter en avsluttende vurdering av kandidaten sin prestasjon i praksisperioden. For å bestå praksis må kandidaten ha nådd læringsutbytte og oppfylt kravet til 90% deltaking i emne.
Ny praksis
Ikke bestått praksis innebærer at studenten må ta praksisperioden på nytt.
Se også: Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet av 01.08.2019, kapittel 10 for mer utfyllende informasjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler