Hopp til innhald

BSD410 Praksisstudier i psykiatrisk institusjon eller hjemmebasert psykiatritjeneste

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet bygger på ulike tilnærminger til psykisk helse.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • har kunnskap om og forståelse for psykisk helse og psykiske lidelser.
  • har kunnskap om stress, krise, sorg og tap som anvendes i samhandling med pasienter og deres pårørende.
  • har kunnskap om sammenheng mellom rus og psykisk helse, eldre og psykisk helse og barn- og unges psykiske helse.
  • har innsikt i sykepleieperspektiv, behandlingsperspektiv og pårørendes perspektiv.
  • har kunnskap om rehabilitering og det å leve med psykisk lidelse.
  • har innsikt i sykepleieperspektiv, behandlingsperspektiv og pårørendes perspektiv.
  • har kunnskap om de ulike hovedgrupper psykofarmaka, deres virkninger og bivirkninger.
  • har kunnskap om samfunnsforhold som virker inn på menneskers helse, psykisk helse spesielt.
  • har kunnskap om kompleksiteten i psykisk helse i et flerkulturelt samfunn.
  • har kunnskap om lov om psykisk helsevern.
  • har kunnskap om helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som pårørende.

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan formidle sin egen plan for å oppnå læringsutbytte i praksis
  • deltar i tverrfaglig samarbeid og utøver overnevnte kunnskaper i praksis.
  • administrerer og vurderer virkning/ bivirkning av forordnet psykofarmaka og andre legemidler.
  • anvender miljøterapi og miljøterapeutiske prinsipper.
  • identifiserer og bidrar til at pasienter får dekket sine grunnleggende behov.
  • behersker å nytte de ulike dokumentasjonssystemer på forsvarlig måte.

Generell kompetanse:
Studenten...

  • er reflektert over eget menneskesyn og holdninger til mennesker med psykisk lidelse 
  • har grunnleggende generelle fag- og yrkesetiske verdier, godt utviklet holdnings- og handlingskompetanse i møte med mennesker med psykiske lidelser/ livsproblemer og deres pårørende.
  • er bevisst rollen som hjelper og maktinnehaver innen psykisk helsevern.
  • er bevisst pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling.
  • reflekterer over egen forståelse og utøvelse av sykepleie og tar ansvar for å bli veiledet i faglige så vel som personlige utfordringer.
  • identifiserer egne følelser i møte med mennesker i ulike livssituasjoner, ulike kontekster, ulik bakgrunn og med ulik etnisk bakgrunn og identitet.
  • ivaretar pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling, brukermedvirkning, brukerstyring og individuell plan.
  • er bevisst pasientens integritet og selvbestemmelse i dialog og samhandling.
  • er bevisst sosiale marginaliseringsprosesser og andre samfunnsmekanismers betydning for psykisk helse.
  • administrerer andres arbeid, har evne til å samarbeide med andre.
  • har innsikt i utarbeidelse-/gjennomføring av individuell plan til mennesker som har behov for langvarige og koordinerte tjenester.

Krav til forkunnskaper

Bestått 2. studieår GRSD

Undervisnings- og læringsformer

Praksis, individuell veiledning, veiledning i grupper, samtale på tur med lærer.

  • Studenten får praksis i spesialisthelsetjenesten eller i kommunehelsetjenesten.
  • I løpet av praksisperioden vil det være tre samtaler mellom student, praksisveileder og lærer. Ved oppstart, halvtidsevaluering og heltidsevaluering.
  • Student og lærer møtes til individuell samtale om praksis mens vi går på tur.

Studentens egen målsetting tar utgangspunkt i personlige mål, psykiatriemnets forventede læringsutbytte og de læringsmuligheter som er til stede ved praksisstedet. Plan for praksis kan benyttes der dette er utarbeidet.

I etterkant av praksis skal det leveres et mappearbeid som reflekterer rundt pasientsituasjoner og relevant litteratur i de ulike tema. (Jfr. mappeskriv).

Studentens obligatoriske praksistid er på 240 timer fordelt på minst 8 uker. 

Obligatorisk læringsaktivitet

Ingen

Vurderingsform

Praksisvurdering
Praksisstudie vurderes til bestått/ikke bestått etter en avsluttende vurdering av kandidaten sin prestasjon i praksisperioden. For å bestå praksis må kandidaten ha nådd læringsutbytte og oppfylt kravet til 90% deltaking i emne.

Ny praksis
Ikke bestått praksis innebærer at studenten må ta praksisperioden på nytt.

Se også: Forskrift om studium og eksamen ved Høgskulen på Vestlandet av 01.08.2019, kapittel 10 for mer utfyllende informasjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Mer om hjelpemidler