BSD420 Kommunikasjon, pedagogikk, psykologi, etikk, samhandling og konfliktløsning
Emneplan for studieåret 2020/2021
Innhold og oppbygning
Etikk Grunnleggende etikk, menneskesyn og verdier Vitenskapetikk Etisk filosofi Moralsk praksis Yrkesetiske retningslinjer Normativ etikk Områdeetikk Medisinsk etikk Ledelse Omsorgsetikk Makt og bemyndigelse Samhandlings- og relasjonell kompetanse Etiske utfordringer
Psykologi Utviklingspsykologi Helsepsykologi Krisepsykologi Gerontopsykologi Psykisk helse
Pedagogikk Pedagogikkens historie og sentrale tema Grunnleggende kommunikasjon Interkulturell kommunikasjon Pasientundervisning Formidling Veiledning Samtalen i eldreomsorg Tverrprofesjonelt samarbeid Personlig læring og utvikling
Læringsutbytte
En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten...
- har kunnskap om eget og sykepleiergruppens faglig og vitenskapsetiske grunnlag
- har kunnskap om hvordan konflikter kan oppstå og kan bidra til å motvirke og løse konflikter
- har kunnskap om sentrale begreper innen utviklingspsykologi, krisepsykologi og helsepsykologi
- har kunnskap om ulike kriser og sorg reaksjoner
Ferdigheter:
Studenten...
- kan knytte faglig litteratur og ny kunnskap til erfaringer i praksis
- kan bruke etisk refleksjonsmodell
- kan vise evne til faglig argumentasjon skriftlig og muntlig
- kan reflektere over egen kommunikasjon i møte med pasient, pårørende og kolleger
- kan samarbeide med andre profesjoner, pasient og pårørende
Generell kompetanse:
Studenten...
- kan se sammenhengen mellom etikk, pedagogikk og psykologi og hvordan egen praksis kommer til uttrykk på en god måte basert på personlig kompetanse innen disse fagområdene i samspill med lovverket, brukerperspektivet og konteksten faget utøves i.
- kan reflektere over egen vekst og utvikling innen fagområdene gjennom studiet
- har forståelse for fagområdenes betydning for å utvikle et helhetlig syn på mennesket.
- kan formidle egen praksis gjennom kritisk vurdering og refleksiv drøfting
- kan andvende pedagogiske prinispper for informasjon, undervisning og veiledning
Krav til forkunnskaper
Ingen
Undervisnings- og læringsformer
- Forelesninger
- Studiegrupper
- Praksisstudier
- Fagutviklingsprosjekt
- Selvstudie
Obligatorisk læringsaktivitet
Følgende obligatoriske læringsaktiviteter må være godkjente for at studenten kan fremstille seg til eksamen:
Tre obligatoriske arbeider i etikk, psykologi og pedagogikk leveres inn i 2., 3. og 4. studieår.
Temaene ved hver innlevering er: a) Etikk (alle år) b) Kommunikasjon (2.år) /Pedagogikk (3.år) /Veiledning (4.år) c) Psykologi (alle år)
Maks 1500 ord pr. tema.
Vurderingsform
Eksamen
Individuell skriftlig innlevering av mappe på max 700 ord pr tema. Når obligatorisk tema for karaktersetting blir bestemt, gis studentene 48 timer til å gjøre en samlet vurdering av sine egne arbeider. Her skal arbeidene vurderes på nytt og kommenteres i lys av vurderingskriteriene, ny kunnskap og faglig modning siden arbeidene ble levert første gang.
Vurderingsuttrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.
Ny eksamen
Ved ikke bestått kan studenten levere revidert mappe.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle
Mer om hjelpemidler