Hopp til innhald

BSD440 Bacheloroppgave

Emneplan for studieåret 2020/2021

Innhold og oppbygning

Emnet tar sikte på å skape grunnlag for kunnskap og bevissthet om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap. Gjennom fordypning og bacheloroppgaven får studenten arbeide over tid med et avgrenset område som er relevant for sykepleiers funksjon og oppgaver i samfunnet. I emnet gjennomføres et systematisk akademisk arbeid. Litteraturgrunnlaget for arbeidet knyttes til sykepleiefaget og yrkesgrunnlaget og kan også hentes fra medisinsk- naturvitenskaplige og samfunnsvitenskapelige emner i hele sykepleiestudiet.

Emnet BSD440: forskning, fagutvikling og fordypning nasjonalt/internasjonalt, prosjektplan og bacheloroppgave i 4. studieår, gjennomføres individuelt eller i gruppe. Emnet viderefører innholdet i tidligere emner. Området akademisk skriving videreføres fra tidligere emner. Det forventes at studenten arbeider jevnt med oppgaven gjennom hele 4.studieår.

Bacheloroppgaven skrives i tråd med Rettleiar for bacheloroppgåve ved FHS. En veiledningsavtale skal inngås i starten av arbeidet med bacheloroppgaven. Avtalen skal signeres av student og veileder.

Bacheloroppgaven skal normalt skrives på norsk, med et sammendrag på engelsk, jf. språkpolitiske retningslinjer ved HVL.

Læringsutbytte

En student med fullført emne skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Studenten...

  • kan gjøre rede for ulike måter å forstå sykepleie på, noe som påvirkes av kunnskapssyn og rådende politiske oppfatninger i samfunnet, i helsevesenet og i akademia.
  • har kunnskap om kritisk tenkning i forskning og akademisk virksomhet i sykepleie

Ferdigheter:
Studenten...

  • kan utføre systematisk litteratursøk knyttet til en valgt problemstilling eller situasjon
  • kan velge oppgavens litteraturgrunnlag på bakgrunn av en kritisk vurdering av identifisert litteratur
  • kan utvise god kildebruk
  • kan strukturere argumenter og evidens innenfor rammen av en vitenskapelig sjanger
  • kan reflektere over sin sykepleiefaglige adferd og holdninger i møte med pasienter, deres pårørende og sine kolleger.
  • kan anvende forskningsresultater og øvrig akademisk litteratur i skriftlig framstilling
  • kan anvende relevant litteratur til sykepleiefaglige problemstillinger
  • kan planlegge, gjennomfører og rapporterer fra et systematisk arbeid med en praksisnær sykepleiefaglig relevant problemstilling
  • kan redegjøre for prosjektets metode og resultat
  • kan drøfte resultatene opp mot en sykepleiefaglig relevant problemstilling og gir kritikk av metoden og kildene

Generell kompetanse:
Studenten...

  • kan anvende sine kunnskaper om vitenskapsteori og forskningsmetode i et selvvalgt prosjekt
  • har en kritisk holdning til forskning og annen aktuell fagkunnskap i sykepleie
  • kan utøve sykepleie i praksis basert på bevisstheten om sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
  • kan formulere seg klart og presist skriftlig
  • kan reflektere kritisk over eget faglig arbeid
  • kan framstille sykepleiens funksjon og oppgaver i samfunnet både skriftlig og muntlig

Krav til forkunnskaper

Alle foregående emner må være bestått før bacheloroppgaven kan sensureres.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene er en veksling mellom forelesninger, gruppearbeid, studiegruppearbeid og selvstudier. Bachelorprosessen inneholder fordypning i praksis relatert til oppgavens tema. Studenter utformer prosjektplan individuelt/gruppe før fordypningspraksis. 

Studenten får inntil fire timers veiledning på oppgaven der 2 veiledningstimer er obligatoriske (1 time til prosjektplan og 1 time til oppgaven). Tilbakemelding gitt i seminar regnes også som veiledning.

Veileder hjelper til med avgrensing av problemstilling, metodevalg og faglig veiledning under utviklingen av oppgaven.

Studentene starter med å utarbeide prosjektskisse og deretter prosjektplan.

Prosjektplanen må godkjennes av veileder før studentene kan starte datainnsamling.

Obligatorisk læringsaktivitet

Følgende obligatoriske læringsaktivitet må være godkjente for at studenten kan levere sin bacheloroppgave::

To obligatoriske veiledninger på bacheloroppgaven.

Vurderingsform

Oppgave
Bacheloroppgaven er hovedsakelig et individuelt prosjekt og skal maksimalt være på 8.000 ord. Tittelside, innholdsliste, sammendrag, referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.

Bacheloroppgaven skal synliggjøre i hvilken grad studenten oppnår læringsutbytte for emnet, og i hvilken grad studenten anvender vitenskapelig metode og kan jobbe systematisk med en faglig problemstilling

Vurderingsutrykk
Gradert karakterskala A til F, der A til E er beståtte karakterer og F er ikke bestått.

Ny eksamen
Ved ikke bestått (karakter F) leverer studenten bearbeidet, skriftlig besvarelse til ny eksamen i påfølgende semester.
Det er ikke anledning til å forbedre karakter ved å bearbeide en bestått bacheloroppgave. Unntak kan gjøres dersom studenten skriver nye oppgave med ny problemstilling.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Mer om hjelpemidler